Opgeblazen hype of een tijdelijk dipje?
Dat is de vraag die de makers van computertablets zich ongetwijfeld af zullen vragen. Het blijkt namelijk dat er in het laatste kwartaal van dit jaar fors minder tablets zijn verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Al met al daalde de productie met maar liefst 28%.
Dit is met name reden voor
zorg voor Apple, de producent van de bekende iPad.
Volgens Apple komt de daling vooral op het conto van het dalende consumentenvertrouwen en problemen met de aanvoer van beeldschermen. Omdat Apple dit laatst eerder dit jaar al kon zien aankomen kondigde het bedrijf in het voorjaar aan dat het miljarden wil steken in nieuwe contracten met toeleveranciers van componenten om zo de productie op te kunnen schroeven.
Ook speelde de komst van de iPad 2 een rol in de daling: veel Apple-fans wachtten liever een maand of wat op de tweede, betere versie van de tablet. De eerste versie mocht dan wel goedkoper zijn gemaakt, maar mensen die geïnteresseerd zijn in high-tech gaan vrijwel altijd voor het nieuwste van het nieuwste. Misschien dat Apple dat toch wat onderschat heeft.
Overigens hoeft Apple zich vooralsnog geen zorgen te maken over zijn marktpositie. De iPad is namelijk verreweg de meest gewilde tablet.