De UNHCR concludeert in een rapport dat steeds minder migranten proberen de oversteek te maken vanuit Libië. Degenen die nog wel vertrekken, komen relatief vaker om het leven dan vorig jaar. Eind juli waren voor zover bekend bijna 1100 mensen omgekomen tijdens tochten over de gevaarlijke 'centrale' route over de Middellandse Zee, die onder meer naar Italië gaat.
In totaal overleed tijdens de eerste zeven maanden van dit jaar ongeveer een op de achttien migranten op dat traject. Dat was in dezelfde periode in 2017 nog een op de 42, aldus de UNHCR. Er deden zich dit jaar op die centrale route zeker tien incidenten voor waarbij minstens vijftig mensen het leven verloren.
Wat is volgende organisatie de voornaamste oorzaak? Minder reddingscapaciteit. Minder
boten zijn actief om de migranten te 'redden', De gammele bootjes moeten daardoor grotere afstanden afleggen en als er boten zinken, dan worden de migranten minder snel of gewoon niet gered. Afrikanen zijn door deze ontwikkeling banger geworden om de oversteek uit Libië te maken.
Aangezien
Malta en Italië geen moeite meer doen om de migranten op bootjes te redden, of om ze op te nemen, zal de route naar waarschijnlijkheid meer gaan hellen richting
Spanje. De aanvoer van migranten zal daar gaan toenemen, want Spanje neemt nog wel migranten op. Toch is het ook daar een kwestie van tijd voordat de Spaanse bevolking een halt toeroept aan die instroom. Er is maar één oplossing: Fort Europa. Gesloten buitengrenzen en opvangkampen in Afrikaanse landen en landen in het Midden-Oosten. Zo stop je smokkelaars definitief.