Hij begint morgen zo ongeveer helemaal achteraan omdat Red Bull zijn oude Renault-motor terug heeft gezet in zijn bolide.
Voor de kwalificatie vandaag begon wist Max Verstappen al dat hij morgen hoe dan ook ergens achteraan aan de race zou beginnen. Hij kreeg namelijk een gridstraf omdat zijn team voor de zoveelste keer dit jaar de motor van zijn Red Bull bolide verving. In plaats van een geupgrade versie ging Max dit weekend terug naar de derde versie, een oudere versie dan de vierde die onderhand ook al gereed is (en die er de vorige keer in zat).
De reden voor die motorruil is, aldus Max, dat de nieuwe motor waarschijnlijk niet al te goed functioneert op grote hoogte, zoals het geval is op het circuit van Sochi, Rusland. Daarom hebben ze de oudere versie maar teruggezet.
Dat viel opvallend genoeg niet tegen. Tijdens de vrije trainingen deed Max het prima, met onder meer een tweede en een derde plek. Natuurlijk kun je die trainingen nooit ál te serieus nemen, maar er was wel degelijk reden voor hoop.
In het eerste deel van de kwalificatie van vandaag bleek die hoop redelijk terecht te zijn. Max zette namelijk de derde tijd neer. Alleen de Mercedessen van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton moest hij voor laten. De Ferrari's van Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen, én de Red Bull van teamgenoot Daniel Ricciardo liet hij dus achter zich:
https://twitter.com/F1/status/1046012381808209922
Wat dit betekent voor morgen? Nou, ongetwijfeld dat we een heel leuke inhaalrace gaan zien. De kans op een podiumplek is nul, maar misschien dat hij wél de top vijf kan halen. Dat zou natuurlijk een prestatie van formaat zijn aangezien hij helemaal naar achteren wordt gezet vanwege de motorwissel.
Oh, en voor we het vergeten: de pole position ging uiteindelijk naar Bottas, Hamilton zette de tweede tijd neer. Dat wordt morgen dus een Mercedes-feestje.