„De hoeveelheid stikstof die nu neerdaalt in de duinen, is twee keer zoveel als mag wanneer we volledig aan de Europese richtlijn willen voldoen. Dat is heel veel. Als we in de hele stad de strengste milieuzone invoeren voor auto’s dan is het een honderdste van de halvering die nodig is. Het probleem is dat Den Haag importeur van stikstof is. Twee derde van de stikstofneerslag komt van de landbouw (daar wil het kabinet niet keihard ingrijpen, red.) en uit het buitenland. Maar er zijn hier geen boeren, we rijden al overal honderd en de wind komt meestal uit het westen. Al zouden we de snelheid nog verder willen verlagen, dan waait het voordeel naar het oosten toe. We kunnen hier dus niets met eigen maatregelen. Het moet nationaal worden geregeld.”
„De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft al vóór de uitspraak van de Raad van State (eind mei, red.) gewaarschuwd dat dit wel eens mis kan gaan en dat we klem komen te zitten. Bij het ministerie van Landbouw bleek er maar één scenario te bestaan: ’we winnen het wel’. Maar ze hebben het verloren. Met Prinsjesdag was er nog geen gevoel van urgentie bij het kabinet. Dat is pas later in een stroomversnelling gekomen. Iedere dag telt. Het duurt te lang.”