1. Home
  2. Komt Nederland weer op gang, of gooit de EU roet in het eten?

Komt Nederland weer op gang, of gooit de EU roet in het eten?

Geen categorie04 jan 2012, 15:14
Goed nieuws: de Raad van State is tot een wijs besluit gekomen. In rechterlijk Nederland is dat absoluut geen garantie, maar deze keer hebben we geluk: de bezwaren tegen wegverbreding rondom Schiphol zijn totaal ongegrond verklaard. Een hele geruststelling, want die verbreding is al tijden hoognodig.
Laten we tenslotte niet vergeten dat we niet te maken hebben met een slaperig provincievliegveldje, maar met een luchthaven op wereldschaal. Voor de Nederlandse economie een cruciaal element. Maar wat heb je aan een poort naar de hele wijde wereld als je er niet goed bij kan komen als je ernaartoe wilt, of niet goed weg kan komen als je net geland bent?
Geen fluit. Dus moeten we goede af- en aanvoerroutes regelen. Vanwege allerlei triviale bezwaren is dat lang tegengehouden, maar nu komt er schot in de zaak. Gezien de energieke opstelling van dit kabinet op het gebied van infrastructuur mogen we hopen dat er snel werk van gemaakt zal worden.
We moeten natuurlijk nog niet te vroeg juichen, ook al is dit een mooie overwinning. De klaagbrigade is nog niet klaar, en overweegt serieus om naar de Europese rechter te stappen. Die kan onze (niet-meer-zo-)soevereine rechtsstaat namelijk naar hartelust opzijschuiven op basis van, zeg, luchtkwaliteitsregels die ons opgelegd worden door de minst democratische superstaat-in-wording ter wereld. Hartelijk bedankt, Brussel!
Natuurlijk zijn de bezwaren tegen deze waardevolle infrastructurele verbeteringen totaal absurd. Milieuclubs huilen om iedere vooruitgang omdat er altijd wel iets dat niet zo fijn is voor de natuur. De belangen van de mens moeten daar blijkbaar ondergeschikt aan worden gemaakt. In dit geval mikken ze op emissies, waarbij ze zelfs vergeten dat bredere wegen minder files en dus ook minder uitstook genereren.
Het gaat voor dergelijke mensen niet om de feiten, maar om het imago: grote wegen zijn slecht, dus die moeten bestreden worden. Straks komen mensen er immers nog achter dat wegverbreding écht problemen oplost!
Dan zijn er natuurlijk ook nog omwonenden die klagen. Even voor de duidelijkheid: je gaat naast een grote luchthaven wonen, en klaagt omdat daar heel veel economische activiteit is? Had je dat niet zien aankomen, dan? Wie rust zocht, had een andere locatie moeten kiezen. Schiphol ligt daar al een tijdje. Had daar dan rekening mee gehouden.
Dit soort redeneringen gaan er bij Europese rechters echter vaak niet in, dus er bestaat zeker een kans dat onze economische groei wéér dankzij Eurocraten zal worden kapotgemaakt. Laten we dat vooral in gedachte houden als iemand weer eens durft te zeggen dat de EU onze economie zo veel helpt. Volgens mij kosten die regels meer dan we ooit kunnen terugverdienen – tenzij we die regels eindelijk afschaffen of doodleuk negeren. Dán winnen we ons geld in een paar jaar terug.
Het kan er best nog van komen dat we t.z.t. moeten besluiten of we wil in de EU willen blijven. Politici zouden de bovenstaande overweging mee moeten nemen bij dat besluit. Het gaat niet alleen om de directe besparingen of de kosten van bijvoorbeeld een nieuwe munt. Het gaat ook om de absurde en beperkende regels waar we vrij van zouden kunnen zijn.
De beste manier om de crisis te bestrijden is onze economie op gang helpen. Dat kan alleen als daar genoeg ruimte voor is. Ruimte voor economische vooruitgang. Krijgen we die ook? De Raad van State heeft ons zojuist een stap de goede kant op geholpen. Maar mogelijk steekt de EU er een stokje voor. De roetuitstoot van auto’s beperken kunnen ze daar als de beste, maar ze gooien daarbij helaas wél bakken roet in ons eten.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten