Advertenties.
Negen totaal gestoorde Europese persbureau's eisen dat grote websites als
Google en
Facebook gedwongen worden om een deel van hun advertentie-inkomsten af te staan aan... jawel, de persbureau's in kwestie. Volgens hen maken de twee Internetgiganten namelijk op oneerlijke wijze winst op hún producten.
In een verklaring die de persbureau's lieten publiceren door de Franse krant
Le Monde laten zij weten dat "Facebook het grootste mediaplatform ter wereld is. Maar Facebook en Google hebben geen eigen nieuwsbureau's. Ze hebben geen journalisten die hun leven riskeren in Syrië, of een bureau in Zimbabwe waar journalisten het afscheid van Mugabe onderzoeken, en ze hebben ook geen redacteurs in dienst die informatie gestuurd door journalisten in de rest van de wereld controleren."
"Toegang tot gratis informatie is zogenaamd één van de grootste overwinningen van het
Internet," stellen de bureau's. "Maar dat is een mythe. Als puntje bij paaltje komt kost het erg veel geld om het publiek te informeren."
Nou is het grappige hieraan dat Google en Facebook allebei
linken. Ze zorgen er dus voor dat die bureau's lezers krijgen en daardoor advertentie-inkomsten. Maar dat zien de persbureau's zelf heel anders. Volgens hen is elke dollar die Google en Facebook verdienen namelijk diefstal. De twee bedrijven eten maar liefst 60 tot 70 procent van de advertentie-inkomsten op! Ondertussen zijn de inkomsten voor normale
media-instanties gedaald met 9 procent.
Natuurlijk is dat de schuld van die persbureau's zelf. Dat zij geen verdienmodel kunnen verzinnen dat in deze moderne tijden past is hún probleem. Facebook en Google doen helemaal niets verkeerd. Ze linken zelfs naar de persbureau's in kwestie waardoor die meer pageviews hebben.
Wat dit natuurlijk écht is, is een poging om het hele Internet aan banden te leggen. Ze willen nieuws monopoliseren. Eerst moeten Google en Facebook eraan geloven, en dan alle andere websites die over het nieuws van de dag schrijven -- dit terwijl zij de media in kwestie extra bezoekers opleveren door te linken.
Deze gekkigheid moet in de kiem gesmoord worden. Dat oude media moeite hebben om geld te verdienen met hun huidige verdienmodel is hún probleem. Dat dienen ze op te lossen op een manier waardoor het vrije Internet niet aangetast wordt.