Er is door de Facebook-affaire een nieuwe maatschappelijke discussie aangeboord over privacy en persoonlijke informatie. Publieke- en private organisaties staan onder een vergrootglas en daardoor is nu ook duidelijk geworden dat Nederlandse bedrijven privacy ook niet zo serieus nemen. Jumbo heeft bijvoorbeeld, voor het aanvragen van subsidie, medische gegevens doorgespeeld aan derden. Een aantal vestigingen van de supermarkt rond Breda vroeg medewerkers voor dossieronderzoek een vragenlijst in te vullen. Personeel dat op de enquête liet weten psychische klachten te hebben gehad, kreeg volgens Radar het schriftelijke verzoek meer informatie te verstrekken. Wie dat niet deed, zou volgens de brief "consequenties" riskeren. Het bedrijf zou zelfs hebben beweerd dat het wettelijk verplicht is om de informatie te verstrekken.
Jumbo geeft aan dat het gaat om de goede intentie om ook mensen die een medische conditie hebben te kunnen aannemen. Natuurlijk is dat een goede intentie, maar goede intenties kunnen niet als argument dienen om privacyaspecten zo grondig te beschadigen en zeker niet op zo een niet transparante manier.
Consequenties? Wat voor consequenties? Het zorgt ervoor dat door de ambiguïteit mensen niet 'nee' durven te zeggen en de pretentie geprojecteerd wordt aangaande vrijwilligheid. Dat kan nooit ter discussie staan en daar moet grondig mee gehandeld worden. Of het nu overheden of publieke organisaties zijn, er moet goed omgegaan worden met de
wet en privacy. Deze digitale samenleving zorgt voor grotere risico's met betrekking tot hacken en publiciteit van privé gegevens. Better be safe than sorry.