'Virtueel antisemitisme' is de term die ze dit keer hebben bedacht. Groepjes jongeren delen politiek incorrecte memes en de Volkskrant slaat weer groot alarm, net als toen!
Dit is een beetje hoe de vork in de steel zit: Een stel jongeren vormt een Whatsapp-groep, op den duur komen er nieuwe figuren bij en uiteindelijk zit je met een groot aantal onbekenden. Hier en daar zoekt men de grenzen een beetje op en dan is er natuurlijk niets leuker dan politiek incorrecte plaatjes de groep in te slingeren.
Vervolgens haakt men in op een bepaald plaatje met een eigen variatie of binnen de strekking van dezelfde context, met als doel het vorige plaatje te overtreffen. Een beetje als op de late uurtjes van verjaardagsfeestjes tijdens het moppentappen je oom ineens met een dode-baby-grap uit de hoek komt. De ongepaste aard van de grap maakt juist de hilariteit bij bepaald publiek. Wat Annieke Kranenberg doet is die grap van de oom isoleren en binnen een bepaalde trend te zetten waardoor het lijkt alsof die oom praktisch een psychopaat is.
Kranenberg haalt '/pol/' van 4chan.org aan als bron van antisemitische memes. Dat is een platform waar men anoniem allerlei discussies kan voeren maar in de praktijk elkaar alleen maar belachelijk maakt en de één zich nog extremer voor wil doen dan de ander. In veruit de meeste gevallen raken de discussies kant noch wal, zo nu en dan wordt er een interessant feitje geplaatst en af en toe is het ronduit hilarisch wat daar gebeurt.
Een van de running gags op die site is de conspiracy theory over Joden die de wereld willen overnemen. Zo nu en dan neemt iemand het serieus en wordt diegene weer belachelijk gemaakt. Een of ander figuur kwam ooit op het idee om een algoritme te ontwikkelen die op iedere site de joodse naam eruit wist te pikken en aanduidde met '((([naam])))'. Al snel gebruikte men dit voor allerlei grappen. Een kansloos figuur met te veel vrije tijd.
De Volkskrant heeft echter een droeftoeter aan de haak geslagen die de conspiracy theory serieus neemt. Hij meent langzaam wakker te zijn geworden en patronen te zijn gaan zien die voor hem de theorie bevestigen dat Joden achter allerlei maatschappelijke ontwikkelingen zitten. Immigratie, homoseksualiteit, genderneutrale opvoeding, noem het maar op, allemaal de schuld van (((hen))). Wanneer er echter gewoon een niet-Joodse persoon achter zit, moet deze wel via een omweg door (((hen))) zijn beïnvloedt. Concreet bewijs wordt natuurlijk nooit geleverd of is uitermate onbetrouwbaar, maar voor zo'n figuur maakt dat allemaal niet uit want 'er zit waarschijnlijk toch een kern van waarheid in' en verklaart daarmee allerlei zaken waar hij tegen meent te zijn.
Kranenberg koppelt deze figuur, die nota bene niet onder eigen naam in de krant verschijnt, met diverse app-groepen die dergelijke memes verspreiden. Zonder enige manier om te achterhalen of die personen écht menen wat ze plaatsen of dat het ze alleen om de humor gaat, plaatst Kranenberg het artikel en creëert een eigen context van 'dit zou gevaarlijk kunnen zijn' maar laat dat verder aan de lezer over (of toch niet?). Het zijn ineens allemaal 'alt-right' figuren, de FVD wordt natuurlijk weer genoemd of het stempel 'extreemrechts' wordt opgeplakt. Allemaal vanwege een humor en een context die ze niet begrijpt, véél te serieus neemt of gebruikt om sensatie mee te willen aanwakkeren. Trieste vertoning.