1. Home
  2. Iedereen een hoortoestel!

Iedereen een hoortoestel!

Geen categorie02 feb 2012, 12:44
Als je vroeger niet goed zag, dan ging je naar de oogarts. Vervolgens ging je gewoon weer naar huis omdat je ogen nog te goed waren voor een bril, of je ging met de verwijzing naar de opticien. En daar liet je je een bril aanmeten, die je een aantal jaren gebruikte. We kenden twee soorten brillen: de ziekenfondsbril en de ‘dure’, die je zelf betaalde. Een nieuwe bril kwam er als de oude definitief kapot was of als er geen nieuwe glazen ingezet konden worden. Of als het montuur echt uit de tijd was. Dat was maar zelden het geval. De ‘zonnebril op sterkte’ bestond nog niet. ’s Zomers zette men een zonneklepje op de bril. En dat werkte prima.
Een bril is een relatief eenvoudig instrument met lage productiekosten. Niet alleen productie van de monturen, maar ook die van de glazen is al vele jaren volledig geïndustrialiseerd. Hoewel je anders zou verwachten bij zo’n generiek product dat ook nog gezondheidgerelateerd is, zitten er op de bril van oudsher enorme verkoopmarges. In 1982 was Hans Anders de eerste marktpartij die zich helder profileerde als prijsvechter.
Maar als je als prijsvechter gaat upgraden, is de kans groot dat een andere aanbieder jouw oorspronkelijke marktpositie inneemt. Als de goedkoopste in de markt ben je de meest heldere propositie voor de consument. En daar was Specsavers.
De aanbieders in de hogere marktsegmenten zaten ook niet stil. De bril werd steeds meer tot een modeaccessoire. En daarmee veranderde de markt. Ieder zichzelf respecterend merk heeft inmiddels zijn eigen collectie: Esprit, Gucci, Dolce & Gabbana, Converse, Boss, Calvin Klein, Armani, Joop!, Gant, Burberry, Dior, Ralph Lauren, Mexx, Donna Karan, Nike, Frans Molenaar, Levi’s, etc. Merken die niets met ogen te maken hadden, maar alles met persoonlijke profilering. Vandaar ook steeds het logootje duidelijk zichtbaar op het montuur de laatste jaren. Je bril als je persoonlijke merkstatement op ooghoogte.
Merk betekent marge. Zeker in de mode. En mode betekent actualiteit. Wat vandaag trendy is, kan volgend jaar outdated zijn, dus: een flinke toename van de aankoopfrequentie. De zonnebril op sterkte versterkte deze trend. Deze ontwikkelingen leidden tot een enorme groei van de markt. En er was nog een verandering die bijdroeg aan die groei. Voor oogmetingen ging je niet meer naar de oogarts, maar naar de opticien. En dan mankeer je al gauw wat aan je ogen.
Dit alles leidde tot een grote toename van het aantal aanbieders. Naast de zelfstandige opticiens (nog steeds ruim 50% van de markt), zien wij landelijke ketens als Pearle en Eye Wish (beide van Brilmij), Hans Anders en Het Huis Opticiens (ook van Hans Anders), Brilservice, Oogmerk Opticiens, Eyes and More, Specsavers en sinds kort de nieuwe prijsvechter Eyelove Brillen, als ‘shop in the shop’ gevestigd in de DA Drogisterijen.
Tja. En dan wordt het toch wat vol in de markt, zelfs als je ook de Nederlandse kinderen al merkbrilletjes verkoopt. Op zoek dus naar aanvullende producten die associatief-logisch aansluiten bij je huidige assortiment. Producten die je gemakkelijk kunt verkopen aan de consumenten die toch al bij je in de winkel komen. En liefst ook met een zeer ruime marge. Ziehier de geboorte van de audicien. En let op de overeenkomst met de opticien: ook hij kan zonder tussenkomst van de KNO-arts hoortoestellen voorschrijven. Het is daarom een geruststellende gedachte dat de audicien een goede opleiding heeft gehad op MBO-niveau.
Snel zo’n gratis hoortest doen dus, want je weet maar nooit of je oren wel goed werken. Of misschien toch even wachten tot de modemerken met hun collecties hoortoestellen komen.
Jacques Meijers, marketing- / communicatiestrateeg.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten