De alcoholbrance wil dat RTL ophoudt met het uitzenden van Oh oh Cherso.
De alcoholbranch en stichting verantwoorde alcoholconsumptie STIVA willen dat RTL5 ophoudt met het uitzenden van programma's waarin het draait om alcoholmisbruik.
Dat bericht de krant van wakker Nederland deze ochtend.
De stichting en de brouwers van alcoholische dranken zeggen dat programma's als Oh oh Cherso ervoor zorgen dat jongeren denken dat "zuipen de norm is". Volgens sommige deskundigen hebben 'alle inspanningen' van de afgelopen jaren om jongeren juist op een betere, volwassen manier te laten omgaan met alcohol "last van dit soort programma's".
Peter de Wolf van stichting STIVA legt uit:
"In het verleden heeft de alcoholbranche al eens gesproken met RTL om te stoppen met het programma Oh Oh Cherso. Alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar zijn met veel inspanningen van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties tot stand gekomen. Maar vooral door de inspanningen van ouders en jongeren zelf. Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd".
Hij gaat verder:
"Misschien klinkt het vreemd dat deze oproep van de alcoholbranche vandaan komt. Toch is dat niet zo. De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken. Daarom zijn we al meer dan 30 jaar actief om verantwoorde consumptie aan te moedigen. Dat doen we bijvoorbeeld via de slogan: 'Geniet, maar drink met mate', maar ook met 'Geen 16? Geen druppel', de BOB campagne en tal van andere activiteiten".
Nu ben ik het er helemaal mee eens dat Oh, oh Cherse en verwante programma's vreselijk platvoers én het uitzenden niet waard zijn, maar dit hypocriete geneuzel kan me ook gestolen worden. De alcoholbrance is publiekelijk tegen 'alcoholmisbruik' omdat men vreest dat te veel dronkenschap hen uiteindelijk geld zal kosten. Zij weten namelijk net zo goed als u en ik dat de staat zich uiteindelijk geroepen zal voelen om in te grijpen als jan en alleman de hele avond én dag dronken over straat rollen... of zelfs maar als de indruk ontstaat dat de branche dat wel best vindt.
Het gaat dus niet om iets nobels, maar ook iets heel simpels: geld. Heel veel geld zelfs.
De alcoholbrance is ook aan het nadenken hoe het in commercieel opzicht moet omgaan met dit soort programma's. Zo overwegen ze ervoor te kiezen om niet meer te adverteren rond "dit soort programma's".
Adverteren? Waarom zou je in vredesnaam geld verspillen aan, zeg, bier-advertenties rond Oh oh Cherso? Het programma maakt immers al gratis reclame voor je. Waarom zou je je geld dan verspillen aan betaalde reclame tussendoor?
Daar komt bij:
uit onderzoek blijkt dat de 'zelfregulering' van de branche helemaal niet werkt. Zo zijn het niet volwassenen die het meest worden beïnvloed door alcoholreclames, maar
minderjarigen. Om precies te zijn: minderjarigen in de leeftijdsgroep van 12-17 jaar. Ja, dat is dus de groep die de branche zogenaamd tegen (misbruik van ) haar product wil 'beschermen'.
Het is begrijpelijk dat de branche niet wil dat de staat alcoholreclame helemaal verbiedt, maar bespaar me dit soort hypocriet gezever over hoe verschrikkelijk men het vindt dat jongeren a) drinken en b) ook nog eens veel te veel.