Redactionele noot: Wij presenteren hierbij onze nieuwe columnist, Afke Schaart. Afke is Tweede Kamerlid voor de VVD en diens woordvoerder Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Welkom Afke!
Deze week wordt de Telecomwet behandeld in de Eerste Kamer. Tijdens de pittige behandeling in de Tweede Kamer ging het vooral om een definitiekwestie over netneutraliteit.
Elk telecombedrijf moet in principe elke website toegang geven tot het net. Dit principe heet netneutraliteit en wordt door niemand betwist.
De meningen lopen echter uiteen als het gaat om de vraag hoe mobiele aanbieders hun geld mogen verdienen. PvdA, Groen Links, PVVen het in naam liberale D66 willen telecombedrijven verbieden om in hun dienstverlening en prijsstelling te differentiëren en tariferen.
De VVD is hier op tegen. Het is niet aan de overheid om te bepalen hoe aanbieders van internet, vast of mobiel, hun geld verdienen. Tijdens het debat in de Tweede Kamer waarschuwde ik er al voor dat het oppositievoorstel al heel snel tot hogere tarieven voor internet zou leiden. Inmiddels heb ik helaas voor de consument gelijk gekregen. In Europese landen waar men de markt gewoon zijn werk laat doen, liggen de tarieven voor mobiel internet dan ook een stuk lager. De Nederlandse consument is de sigaar.
Helaas omarmde een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer een draak van een wetsvoorstel waarvan de consequenties niet zijn doordacht. Overhaast en absoluut niet zorgvuldig vindt ook Eurocommissaris Kroes. Waarom niet wachten op Europese regelgeving? Waarom de markt niet zijn werk laten doen? Nu heeft Nederland de dubieuze eer het tweede land in de wereld te zijn (na Chili) dat netneutraliteit heeft omarmd zonder precies te weten wat de gevolgen zijn. Behalve stijgende prijzen dan.
Begrijp me niet verkeerd; ook de VVD is absoluut tegen blokkeren van diensten zoals Viber of Skype op je telefoon. Iedereen moet altijd toegang hebben tot elke dienst. De VVD wil een internet dat voor iedereen open en vrij is, maar ook betaalbaar blijft.
Bijzonder is dat de PvdA met twee monden spreekt. Want waar Martijn van Dam het neutraliteitsevangelie predikt, ziet Diederik Samson er geen been in om kort daarop ervoor te pleiten dat de politie in London tijdens de heftige rellen de bevoegdheid zou moeten krijgen om Blackberry Messenger diensten/oftewel Ping plat te leggen!!
Cookies
Een ander belangrijk onderdeel van de Telecom-wet is de cookiebepaling. Ook hierop heeft Verenigd Links inclusief de PVV (die op economisch gebied linkser is dan de SP ) een van alle realiteitszin gespeend voorstel door de Kamer gejaagd. Met extra nationale lasten voor het bedrijfsleven als gevolg. En dat terwijl we toch hadden afgesproken om niet meer nodeloos voorop te lopen in Europa. Als we bedrijven ons land willen uitjagen dan moeten we vooral zo doorgaan met het invoeren van de strengste regelgeving van Europa. De investeringbereidheid van bedrijven als Sanoma of Vodafone die vele miljoenen investeren in ons land wordt natuurlijk steeds minder door dit onzekere investeringsklimaat. Op hun hoofdkantoren wordt waarschijnlijk heel wat achter de oren gekrabd.
De cookiewet verplicht advertentienetwerken en uitgevers expliciet en ondubbelzinnig toestemming te vragen wanneer een cookie wordt geplaatst. Maar niemand weet hoe de wet exact geïnterpreteerd moet worden en wat de gevolgen hiervan zullen zijn. Het is onduidelijk of deze toestemming straks bijvoorbeeld per website of per cookie gevraagd moet worden. De consument moet straks waarschijnlijk tientallen websites wegklikken als de nieuwe wet eenmaal van kracht wordt.
Geenstijl laat dat heel duidelijk zien.
De sector is ondertussen in beweging gekomen met zelfregulering en de lancering van een volg-me-niet-register als werkend alternatief voor het onbruikbare cookieamenedement van Verenigd Links. Ik hoop van harte dat de Eerste Kamer dit op waarde weet te schatten. Uiteindelijk zijn oplossingen die door de markt zelf gedragen worden en uitgevoerd vele malen beter dan wetgeving van de Tweede Kamer die soms toch niet helemaal aansluit bij de werkelijkheid.
Natuurlijk blijft de VVD scherp letten op de handel en wandel van telecombedrijven. Als de praktijk uitwijst dat telecombedrijven hun macht misbruiken, dan ligt ingrijpen voor de hand. Dat heeft de VVD ook gedaan precies 1 jaar geleden toen de mobiele sector ineens kwam met per minuut afrekenen voor je belminuten in plaats van per seconde. En dit op een ondoorzichtige manier die consumenten maar moesten slikken. Dan is er sprake van een falende markt en dan kan de Tweede Kamer ingrijpen - wat de VVD ook heeft gedaan. En met succes want de telecomaanbieders hebben deze plannen weer ingeslikt.
Maar we moeten wel voorzichtig zijn dat we onze publicitaire of politieke scoringsdrang niet botvieren op de mobiele en internetsector. Een level playing field in Europa is van groot belang om buitenlandse aandeelhouders en investeerders niet uit de polder te verjagen. Bovendien zal een sector waarvan de verdiencapaciteit steeds meer wordt ondergraven, weinig genegen zijn om geld te steken in de kwaliteit van internet. En dat terwijl er nu juist forse investeringen nodig zijn voor de mobiele netwerken van de toekomst. Internet wordt dan niet alleen duurder, maar ook slechter.
Deze week buigt de Tweede Kamer zich voor de zoveelste keer over de 4G frequentieveilingen voor mobiel internet. Hoewel alles al in kannen en kruiken leek, moest het debat over van D66 en PVV (waarbij de laatste de verwarring compleet maakte door met 2 tegengestelde moties in te stemmen). Wat de uitkomst van het nieuwe ook zal zijn - de betrouwbaarheid van de overheid en de investeringzekerheid delven het onderspit.
De consument betaalt het gelag. Als de Telecom-wet wordt goedgekeurd in de Eerste Kamer krijgen we dus niet alleen te maken met fors stijgende prijzen maar ook met een aboluut onvriendelijk gebruik van websites waar je eerst 10 pop-ups moet hebben weggeklikt voordat je naar de informatie gaat die je wil. Onnodig irritant lijkt me. Natuurlijk moet een consument duidelijke informatie over cookies krijgen en de mogelijkheid om cookies uit te zetten. Maar dan toch niet ten koste van het gebruiksgemak. Dat wil niemand.
Haastige spoed is zelden goed.. Onze haast en onzorgvuldigheid worden slecht begrepen. Nederland doet er goed aan om pas op de plaats te maken. Zodat we een zorgvuldige discussie op basis van de feiten kunnen voeren, in plaats van langs elkaar heen te schreeuwen op basis van verkeerde informatie. Ik hoop heel hard dat de Eerste Kamer dit ook inziet deze week en wellicht wil wachten op Europese regelgeving of een goed doorwrongen advies van de Raad van State. We zullen zien.