Het Zweedse H&M, groot geworden mede dankzij kinderarbeid, meent nu even anderen de maat te kunnen nemen door 1,1 miljoen Zweden weg te zetten als 'eng' en xenofobisch. Via The Voice Of Europe.
Het lijkt erop dat H&M CEO Karl-Johan Persson even goedkoop wil scoren door afstand te willen nemen van de Zweden Democraten. Niet dat ze daar ook maar iets mee van doen hadden maar ze willen het tóch éven benadrukken. Als je als Zweed op de Zweden Democraten hebt gestemd ben je gewoon 'xenofobisch', 'eng', 'raar' en tegen alles waar H&M voor staat. H&M maakt kleding, maakte daarbij gebruik van kinderarbeid, dus waar zij dan precies wél voor staan is mij volstrekt onduidelijk.
H&M had gewoon politiek neutraal kunnen blijven, kleding kunnen blijven verkopen en zich nergens mee bemoeien, maar nee, H&M heeft ineens een mening. Men moet en zal multiculturalisme blijven omarmen en de tegenstanders hiervan wegzetten als mafkezen. H&M is hiermee niet de eerste. Diverse andere bedrijven achten het nodig om zich uit te spreken over politieke en/of sociaal-culturele kwesties.
In de Verenigde Staten zie je dit veel meer en het lijkt mij ook een trend die vanuit daar over is komen waaien. Zo schoot Nike juist omhoog op de beurs terwijl er video's op internet verschenen van mensen die hun Nike schoenen verbrandden vanwege de aversie tegen Nike's standpunt.
In de meeste gevallen zal het dan ook puur gaan om een marketingstunt. Even aftasten welke politieke mening je consumenten hebben en je richten op de meerderheid voor een hogere omzet. Praktisch gratis reclame waarbij je zorgt dat mensen over je praten en zich achter het merk gaan scharen. Je verliest er klandizie mee maar de meerderheid die je behoudt is een stuk loyaler, waarmee ze het verlies meer dan compenseren.
Trieste manier van marketing.