Negentien jaar later is het dan eindelijk zo ver: de bouw van het nieuwe station van Arnhem is gereed. Soort van dan. Jarenlang heeft de bouw van het station geduurd. In de jaren '90 werd besloten dat Arnhem een nieuw station nodig had, omdat de voorspelde reizigersaantallen voor de toekomst de capaciteit van het toenmalige stationsgebouw ruimschoots zouden overschrijden. Dat was ook geen verrassing: dat gebouw was, nadat een groot deel van de stad in de Tweede Wereldoorlog was verwoest, gehaast neergezet in de naoorlogse jaren. "Met dit station rekenen we ook af met het imago van de wederopbouw, (...) die snelle en goedkope bouw in het centrum van Arnhem dat na de oorlog in puin lag" aldus de Arnhemse wethouder van transport Gerrie Elfrink.
Probleemloos verliep de bouw van het nieuwe station, dat vandaag om 18:30 is geopend, echter allesbehalve. Jarenlang lag het project stil, omdat er simpelweg geen geld was voor het afronden ervan. De grote financiële impuls kwam toen de rijksoverheid Arnhem bestempelde als één van de zogenaamde 'Nieuwe Sleutel Projecten': stations die aan een hogesnelheidslijn liggen, waartoe bijvoorbeeld ook Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal behoren. De ICE International naar Duitsland stopt immers in Arnhem.
Behalve de nodige financiële problemen waren er ook de nodige technische obstakels. Zo stortte een nieuwe tunnel in, waardoor de bouw vertraging opliep. Ook bij de opening vandaag was echter nog niet alles klaar. Er missen op bepaalde trappen nog tegels die niet op tijd binnen waren uit China en, misschien ernstiger: de bewakingscamera's zijn nog niet opgehangen. Ook bleek laatst dat 'één van de trappen zo onveilig was dat deze moest worden afgesloten. Toch is het station vanavond volgens planning geopend.
[caption id="attachment_124623" align="aligncenter" width="770"]
Het station valt op door haar bijzondere vormen. Foto: Omroep Gelderland[/caption]
En het resultaat mag er, ondanks alle problemen, toch zijn: het is een zeer modern gebouw geworden met veel glas en glooïngen, die volgens het idee van de architect de vele niveauverschillen in de stad zelf zouden moeten reflecteren. Ook valt een kunstwerk genaamd "The Wolk", bestaande uit honderden lampjes aan het dak, op.
Ook na de plaatsing van de tegels en de camera's zal het echter nog niet gedaan zijn met de werkzaamheden in het stationsgebied. Als alles volgens planning verloopt, zullen in het gebied de komende jaren nog enkele kantoren verrijzen.