'Hema heeft aangifte gedaan nadat personeel van de klantenservice op Facebook werd bedreigd naar aanleiding van een bericht over de aanpassing van het uiterlijk van Zwarte Piet.'
De winkelketen besloot dit jaar het decoratiemateriaal aan te passen en alleen nog zogenoemde roetveegpieten op te hangen in de filialen. Omdat een filiaal in Nijverdal dit naliet, plaatste een klant hierover een bericht op de Facebookpagina van Hema.
Die klant was daar blijkbaar blij mee - of dat gold in ieder geval voor andere klanten. Toen Hema-personeel liet weten dat die Piet ook aangepast zou worden reageerden lezers namelijk woedend.
In totaal ontving Hema maar liefst 7.000 reacties, aldus een woordvoerder. Een aantal daarvan betrof "fysieke bedreigingen" waarbij medewerkers van Hema bij naam en toenaam genoemd werden.
De woordvoerder legt uit:
"Dit is voor ons echt een uniek geval. De collega's zijn hier hevig van geschrokken. Daarom is ook besloten om aangifte te doen."
Ondertussen gaan medewerkers nog steeds door de enorme aantallen reacties. Het is niet onmogelijk dat dit in nog meer aangiftes resulteert.
Het bewijst maar weer dat Zwarte Piet behoorlijk veel passies en emoties losmaakt in het land. Een groot deel van de Nederlanders vindt het absoluut onwenselijk om zijn uiterlijk aan te passen, en laat dat duidelijk merken. Ondertussen zijn er veel bedrijven die toch toegeven aan de druk van racismeroepers, die ervan overtuigd zijn dat Zwarte Piet inherent racistisch is - ook al heeft het daar absoluut niets mee te maken.