Er worden bijna geen boetes uitgedeeld.
Hardrijders mogen actievoerende politieagenten wel dankbaar zijn; zij hoeven zich namelijk geen zorgen te maken over mogelijke boetes. Dit komt doordat agenten pas flitsen bij 40 kilometer te hard.
Voor hardrijders is dat natuurlijk geweldig, maar het is allemaal iets minder plezant voor de staat. De Telegraaf legt uit:
Veel politiemensen flitsen pas vanaf veertig kilometer te hard. Het slepende cao-conflict heeft de staatskas al zeker 66 miljoen euro gekost.
Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Politiebond (NPB). Politiemensen weigeren nu al vijf maanden bonnen uit te schrijven voor lichte overtredingen. Waaronder ook te hard rijden valt.
Dick Harte van de NPB zegt:
"En iedere dag dat er geen akkoord over een nieuwe politie-cao is, loopt dat bedrag verder en verder op."
Hilarisch genoeg voegt hij daar aan toe:
"Wij blijven ook doorgaan met dit soort publieksvriendelijke acties, waardoor burgers eenzelfde bedrag niet hoeven te betalen en dus aan andere, leukere dingen kunnen uitgeven."
De minister van Justitie en het Openbaar Ministerie zijn daar niet over te spreken, maar er is weinig wat zij kunnen doen. Agenten hebben nu eenmaal het recht om actie te voeren, net zoals andersoortige werknemers dan hebben.
Wat wel opvallend is, is dat er nu een debat kan ontstaan over de hoogte van boetes en de focus van de staat op hardrijders. Er gebeuren niet meer ongelukken, Nederland is er niet onveiliger op geworden. Waarom is de politie normaal gesproken dan zo geobsedeerd met de vraag of iedere automobilist zich wel exact aan de maximale snelheid houdt? Is dat om Nederland veiliger en sterker te maken, of om de staat snel wat extra inkomsten te bezorgen?