Greenpeace over windmolens: 'goedkope marketingtruc'

Geen categorie28 jan 2011, 16:30
Recentelijk heeft Greenpeace weer eens een rapport uitgebracht waarin voor snelle plaatsing van windmolens werd gepleit, mede op grond van werkgelegenheidsoverwegingen. Daarmee zouden structureel 14.000 arbeidsplaatsen kunnen worden gecreëerd.
'Nu' bericht daarover het volgende:

Als de provincies Groningen en Friesland inzetten op de bouw van windmolenparken, kan dat zo'n 14.000 permanente arbeidsplaatsen opleveren. Dat is tien keer zo veel als kolencentrales creëren, aldus Greenpeace dinsdag.

Voorwaarde is wel dat de overheid moet zorgen voor snelle en transparante procedures voor vergunningverlening van windparken en voorrang voor duurzame energie op het elektriciteitsnet.

Het adviesbureau Ecofys deed in opdracht van de milieuorganisatie onderzoek naar de werkgelegenheidseffecten van windmolenparken en energiecentrales.

Het deed mij denken aan het beroemde parabel van de gebroken ruit van de Franse econoom Frédéric Bastiat, die het probleem van de onbedoelde neveneffecten illustreert.
Ook deed het mij denken aan het rapport van de Spaanse econoom Gabriel Calzada, die heeft berekend dat voor elke 'groene' baan elders in de economie 2,2 andere banen hadden kunnen worden gecreëerd.
Het Greenpeace/Ecofys-rapport is dus broddelwerk. Tot voor kort werden dit soort rapporten klakkeloos door de media overgenomen. Maar de tijdgeest lijkt te zijn veranderd. Nu heeft men een reactie van de elektriciteitsproducenten gevraagd. En in tegenstelling tot vroeger kwam die snel en ongezouten:

Essent verwijst het rapport in een reactie naar de prullenbak. ''Het is onvolledig en misleidend'', zegt een woordvoerder van het energiebedrijf, dat een herberekening maakte van de cijfers waaruit ook Greenpeace haar conclusies trekt.

Volgens Essent leveren beide vormen van energieopwekking minstens evenveel arbeidsplaatsen op.

''Bovendien kan de werkgelegenheid in de windsector alleen maar door miljarden euro's aan overheidssubsidies, aldus de zegsman. ''Het is appels met peren vergelijken, een goedkope marketingtruc.''

Lees verder hier.
Maar zoals mijn trouwe lezers inmiddels wel weten, zijn dat niet de enige bezwaren tegen windmolens. Voor een breder overzicht zie hier en hier.
De mist trekt op. We gaan de goede kant op in dit land ... met uitzondering natuurlijk van Urk, dat terecht briest.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten