Het zat Max Verstappen niet helemaal mee, maar consistent snel te zijn pakte hij de derde plek tijdens de Grand Prix van Suzuka in Japan. Eerder tijdens de race ramde Sebastian Vettel zijn Ferrari in op de Red Bull. Verstappen had ook een aanvaring met Raikkonen, die op z'n zachts gezegd niet happy was met de wijze waarop Verstappen zijn auto tegen de zijne drukte. Met schade voor de Ferrari-rijder tot gevolg. Lewis Hamilton won uiteindelijk zijn negende GP van het jaar en laat daarmee maar weer eens zien dat hij op dit moment de beste F1-rijder is.
De straf die Verstappen kreeg voor zijn aanvaring met Raikkonen was begrijpelijk, maar dat Vettel geen straf kreeg door het veroorzaken van een aanrijden stuitte op onbegrip. En wanneer we de beelden terugkijken van het incident tussen Vettel en Verstappen kunnen we daaruit opmaken dat het erop lijkt dat Vettel inderdaad fout zat. Vettel kwam tijdens een bocht in de 9e ronde te snel binnendoor in een poging Verstappen in te halen. Tegen de tijd dat zijn auto midden in de bochtbeweging zat werd zijn auto naar de buitenkant gedrukt en knalde hij tegen de Nederlander aan.
https://twitter.com/sabri1977/status/1048806200861708289
Vettel zeikt wel vaker over Verstappen en ook dit keer was het weer raak na de race. Het komt hem ongetwijfeld goed uit dat Verstappen een foutje maakte richting Raikkonen, waardoor de aandacht van zijn eigen blunder wordt afgeleid. Hieronder een afbeelding van het incident Vettel-Verstappen. De straf die Verstappen kreeg voor het uitsnijden van de chicane lijkt overigens wel terecht, maar bracht de podiumplek niet in gevaar.
https://twitter.com/RTLGP/status/1048855599306461189
De race uitslag laat zien dat zowel Mercedes als de Red Bull teams veel snelheid hebben en dicht op elkaar rijden. Het gat dat Ferrari moest dichtrijden om überhaupt in de buurt te komen van de Red Bulls was groot. Met slechts tien seconden voorsprong op Perez (Force India) eindigde Vettel op een teleurstellende zesde plek.
Definitieve uitslag Grand Prix van Suzuka, Japan 2018