Een doorslaand succes.
De Volkskrant besteedde gisteren wat aandacht (
een heel artikel zelfs, jaja) aan het nieuwe sociale netwerk van Google: Google+, ook wel bekend als Google Plus of G+.
Journaliste Heleen van Lier stelt zichzelf de vraag of G+ eigenlijk wat is? Voegt het iets toe, of is het een nutteloze nieuwe website? En wat voor mensen zijn er op dit moment vooral actief op? Is het wat voor de gewone huismoeder die zich verveelt en graag met zoveel mogelijk anderen (met name haar vriendinnen in het dagelijks leven) wil communiceren?
Van Lier merkt terecht op dat G+ op dit moment vooral gebruikt wordt door de "elite" in de sociale mediawereld. Daardoor is het wat lastig te bepalen of Henk en Ingrid Googles nieuwste avontuur ook kunnen waarderen. Dat gezegd hebbende zijn de mensen die op dit moment op G+ zitten natuurlijk wel de opinieleiders. De rest van de online gemeenschap volgt hen. Als het aanslaat bij dit publiek, zal het grotere publiek vrijwel ongetwijfeld volgen.
Wat dat betreft zit Google goed. De online 'elite' gelooft in Plus. Met name Amerikanen zijn al druk bezig netwerken (of kringen, in G+-taal) te creëeren. Daarnaast heeft men het er continu over hoe geweldig G+ wel niet is.
Ik twijfel er dan ook niet aan dat G+ heel groot gaat worden. Dit is waar de sociale media-leiders nu zitten; dit is waar ze hun opinies vanaf nu zullen delen. De rest van de mensheid volgt dan vanzelf.