Het herstel van de economie gaat hand in hand met een groeiend consumentenvertrouwen. Wat is er mooier dan een economie
die weer groeit? Dat we er de positieve gevolgen ervan kunnen zien in de winkelstraten van de binnensteden. Volgens onderzoeksbureau
City Traffic stijgt voor het eerst in vijf jaar het aantal consumenten dat door de Nederlandse winkelstraten loopt.
In de vijftig grote steden is sprake van een stijging van 1,1 procent in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden:
Dat lijkt niet veel, en toch is er volgens directeur Huib Lubbers sprake van een trendbreuk. De afgelopen jaren daalde het aantal winkelende consumenten immers fors, tot wel 25 procent. "Dus deze voorzichtige kentering is zeker hoopvol."
Tot de grootste stijgers behoren Hengelo, Amstelveen, Almere, Breda en Zaandam. Het aantal shoppers steeg daar met maximaal 14 procent. Onder aan de top-50 bungelen Ede, Almelo, Emmen en Amersfoort. In de laatste twee steden is er zelfs een daling van 24 en 26 procent.
Oké, eerlijk is eerlijk: het gaat dus niet overal goed, en een groei van 1,1 procent is niet heel veel, maar het is een begin. En in sommige steden gaat de groei juist hard, zoals Amstelveen en Almere. Overigens gelooft niet iedere winkelier dat de cijfers van City Traffic kloppen. Een Amstelveense ondernemer zegt tegen de NOS:
"Plus 12 procent? Ik geloof er niks van. Want het gaat hier gewoon erg slecht. Ze hebben zeker ook winkelpersoneel meegeteld dat hier het winkelcentrum in- en uitloopt, om even te roken."
Hoe het ook zij: we lijken eindelijk af te zijn van de doemscenario's waarin we nog verder zouden wegzakken in de crisis. En dat is winst. Als we dat nu kunnen volhouden, bijvoorbeeld door flinke belastingverlagingen voor
ondernemers en werknemers in te voeren, dan wint iedereen en kunnen we de economische crisis ver achter ons laten.