Succesje voor Jetten: sluiting Hemwegcentrale: -1,9 megaton CO2! Nog 7,9 megaton te gaan!

Geen categorie09 mrt 2019, 19:00

Symboolpolitiek van de bovenste plank plus honderden banen bij NUON op de tocht. Alles is geoorloofd om de klimaatdrammers van Rob Jetten te laten geloven in de groene revolutie! In ieder geval kunnen ze een eerste succes opschrijven: het kabinet sluit de kolencentrale in Amsterdam op de Hemweg in 2020. Volgens premier Mark Rutte is dit één van de stappen om de CO2-uitstoot te reduceren, maar 'komt de energievoorziening niet in gevaar'.

De sluiting van de kolencentrale in Amsterdam levert een besparing op van zo'n 1,9 megaton CO2, terwijl voor het behalen van de wettelijk doelen voor 2020 nog zo'n 7,9 megaton aan CO2 moet worden bespaard. De stap is drastisch. Een kolencentrale uitzetten leidt direct tot een verminderde energievoorziening, maar volgens Rutte is de energievoorziening voorlopig dus niet in gevaar.

Gelukkig maar!

In Amsterdam, waar de luchtkwaliteit sowieso slecht is, is men natuurlijk blij met deze stap. Niet alleen staat de kolencentrale op een ongunstige locatie, maar hebben de mensen aldaar ook last van de chemische dampen van Schiphol en een doolhof aan snelwegen waar men behoorlijk langzaam rijdt. En even verderop is de industrie lekker aan het dampen nabij IJmuiden.

Met dit in het achterhoofd is de winst voor de luchtkwaliteit van Amsterdam door de sluiting van de kolencentrale waarschijnlijk nihil. En het gaat in dit geval om slechts 1,9 megaton CO2. Voor 2020 moet er nog eens 7,9 megaton CO2 worden bespaard. De vraag is dan ook welke drastische stappen Rutte nog meer gaat zetten om die besparing te verwezenlijken.

Een manier om die doelstelling te halen is bijvoorbeeld het beperken van de vleesconsumptie van Nederlanders en het aan banden leggen van de agrarische landbouw, met name de veehouderijen. Deze agendapunten staan al op het lijstje.

Ook het verduurzamen van de transportsector hoort hierbij. Dit is één van de redenen waarom de elektrische auto wordt gesubsidieerd. Niet omdat het vehikel daadwerkelijk milieuvriendelijker is, maar simpelweg omdat het bijdraagt aan het behalen van de bureaucratische eisen inzake de CO2-uitstoot. Blijkbaar is alles geoorloofd. Zo lang die CO2-uitstoot maar omlaag gaat.

Zo gezien zet de sluiting van de Hemwegcentrale weinig zoden aan de dijk. Wellicht dat de energieprijzen stijgen door het wegvallen van deze goedkope vorm van energie. En zo lang Schiphol naast Amsterdam ligt zal het met de verbetering van de luchtkwaliteit ook wel meevallen. Symboolpolitiek dus! Waarbij de vraag, hoe de overige 7,9 megaton aan CO2-besparing moet worden gerealiseerd, nog open staat.

Iemand een idee? Wellicht stoppen met melk drinken?

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten