Ja, zelfs als hij fit was om te vliegen.
Het wordt langzamerhand steeds duidelijker dat Lufthansa en
Germanwings een grote inschattingsfout hebben
gemaakt met Andreas Lubitz.De copiloot van Germanwings die een Airbus met 150 inzittenden liet neerstorten in de Franse Alpen, had blijvend behandeld moeten worden voor zijn psychische problemen. De man was na zijn zware depressie weliswaar weer in staat om te vliegen, maar dokters van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa hadden een blijvende behandeling aangeraden, aldus het Duitse Bild zondag.
Het is vooralsnog niet duidelijk of hij die begeleiding ook kreeg.
In dit soort situaties is het maar al te gemakkelijk om de werkgever, in dit geval Germanwings/Lufthansa, de schuld te geven van de ramp, maar dat kon nu nog weleens kloppen ook. Gezien zin achtergrond had Lubitz nooit mogen vliegen.. en als ze hem daar wel toestemming voor gaven hadden ze hem goed in de gaten moeten houden zodat hij geen rare dingen kon doen. Eén van de maatregelen had kunnen zijn dat hij nooit in zijn eentje in de cockpit mocht zitten. De piloot had dan in Barcelona naar de wc gemoeten of een stewardess had zijn plaats moeten innemen toen hij tijdens vlucht ging.
Dat zijn heel simpele maatregelen waar je afspraken over kunt maken met de bemanning, zeker als één van hen psychologisch bepaald niet sterk in zijn schoenen staat en je eigen doktoren je voor hem hebben gewaarschuwd.
Hoe meer informatie er naar buiten komt, hoe duidelijker het wordt dat deze ramp - nee, deze moordlustige aanslag - voorkomen had kunnen worden. Lufthansa en Germanwings zullen zich daarvoor moeten verantwoorden... en natuurlijk ook nog eens buitengewoon diep in de buidel tasten om nabestaanden van de slachtoffers een goede schadevergoeding te geven. Met een eurotje of 50.000 per persoon kom je er niet.