Jongens willen competitie en excellentie.
Men vraagt zich af hoe het komt dat de jongens van vandaag het niet goed doen in het hoger onderwijs. Mannen raken ten opzichte van vrouwen steeds lager opgeleid. Is het de losbandigheid en het gebrek aan discipline waarmee de heeren-in-de-dop het voor zichzelf verpesten? Nou, dat denk ik niet. Jongens hebben gewoon niet zoveel op met de focus op alles dat zwak is.
Voor de toekomst van Nederland hoeven we onze hoop niet op de mannen te vestigen. Er is van alles mis met de jongemannen van vandaag de dag en dat is de oorzaak van het feit dat 40 procent van hen gewoonweg laag is opgeleid. Dat is niet mijn mening, maar die van 'deskundigen':
Hoe het komt, dat de man wegzakt? De deskundigen van de Koninklijke Academie van Wetenschappen, het Den Haag centrum voor strategische studies (HCSS) en kenniscentrum TNO hebben er geen pasklaar antwoord op. Het heeft te maken met discipline, niet goed kunnen omgaan met de vrijheid van de universiteit: studie-uitval onder jongens is een belangrijke oorzaak van het gemiddeld dalende opleidingsniveau. Met de langstudeerboete en maatregelen die de studieduur moeten beperken, wordt het vooruitzicht voor jongens op de universiteit er niet veel beter op. Ze lijken meer tijd nodig te hebben dan meisjes.
Komt geen van deze deskundigen dan op het idee dat het niet aan de jongens ligt, maar aan ons onderwijs dat er zoveel met de pet naar gooien? De ondergang van Nederland is namelijk niet te wijten aan het luie gedrag van deze knulletjes, maar beiden hebben een gemeenschappelijke wortel.
En wel, wat sommigen aanduiden als de 'vervrouwelijking' van het onderwijs. En daarmee bedoel ik dat rekensommetjes verpakt worden in verhaaltjes en dat overlegskills hoger worden gewaardeerd dan een goed werkstuk. Maar vooral ook de typisch vrouwelijke instelling: de focus op het zwakke.
Want het hele onderwijs is doordrongen van de socialistische motivatie dat vooral alles wat zwak is (meisjes, allochtoontjes) naar boven getrokken moeten worden. Dat is allemaal leuk, aardig en nobel, maar er moet wel iets blijven om je aan op te trekken. En het is jammer dat dit beleid nu net gepaard gaat met het de kop in drukken van alles dat tot voorbeeld zou kunnen dienen.
Bovengemiddelde prestatie (van het blanke jongetje) wordt namelijk niet gewaardeerd. En zolang jongens niet lekker kunnen wedijveren of hun hoofd boven het maaiveld uit mogen steken, zullen ze hun interesse voor onderwijs verliezen. Dat is slecht voor hen en dat is slecht voor Nederland.