We hoeven niet meer bang te zijn voor verspilling van allochtoon talent. Allochtone leerlingen in groep acht krijgen tegenwoordig een passend advies voor het vervolgonderwijs. Autochtone kinderen uit zwakkere milieus worden echter nog wel vaak te laag ingeschat.
Jarenlang werden we geterroriseerd door de krokodillentranen van
mensen met een mening. Volgens hen zijn de afgelopen decennia tienduizenden allochtone leerlingen met een te laag advies van de basisschool naar de middelbare school gestuurd. Dit was te danken aan communicatieproblemen, inschattingsfouten, onwil, pesterijen en uitsluiting door
blanke leraren. Wee al dit onbenut talent!
Onderzoek van het onderzoeksinstituut ITS van de Radbouduniversiteit wijst echter uit dat er vandaag de dag geen sprake is van onderadvies aan allochtone leerlingen. Hetzelfde resultaat had een onderzoek uit 2007. Basisschoolleraren zijn prima in staat om in te schatten welk niveau een allochtone leerling op de middelbare school aan kan.
Bij autochtone leerlingen uit achterstandsmilieus blijkt dit echter een stuk moeilijker. Autochtone kinderen uit sociaal zwakkere milieus komen wel vaak op een leerrichting onder hun niveau terecht. Volgens onderzoeker Geert Driessen heeft dit te maken met alle aandacht die uitgaat naar allochtone kinderen.
Opmerkelijk is ook, dat onze favoriete linkse krant niet nalaat dat te vermelden. (Vergelijkt u
dit nieuwsbericht eens met
deze.) De Volkskrant schrijft:
'Volgens Driessen hebben leerkrachten in het basisonderwijs in de loop van de tijd veel ervaring opgedaan met allochtone kinderen in de klas. (...) Autochtone kinderen uit lichte achterstandsmilieus werden daar de dupe van. Voor hen, stelt de onderzoeker, is de laatste decennia weinig aandacht.'
Dit is niet de selectieve nieuwsweergave die we van de VK gewend zijn. Het pamperen van allochtonen heeft volgens de Volkskrant toch nooit negatieve gevolgen? Heeft de eindredactie geen controle (meer) over de mening van de redacteurs?