Robert Jensen is terug met een nieuwe video en ging in gesprek met Mats Nelisse over de staat van het Nederlandse onderwijs. Een van de opmerkelijke vondsten is de opdracht die kinderen krijgen om samen in discussie te gaan over het concept 'white privilege'.
Maar iedereen die weet hoe het merendeel van de blanke Europeanen onder de absolute koningen van Europa hebben geleefd zullen terecht verontwaardigd zijn over deze zogenaamde door huidskleur ingegeven 'privileges'. Maar op de Nederlandse scholen moeten kinderen dus in gesprek hierover. Kijk eens naar de sturende vragen die de kinderen moeten beantwoorden! Van dit soort linke politiek in het onderwijs wordt je toch direct naargeestig?
Kijk ook eens naar de vragen die leerlingen samen moeten beantwoorden:
"zijn witte mensen in jouw ogen bevoordeeld boven mensen van een andere huidskleur?"
En:
"kun je het je voorstellen dat mensen boos worden als ze op hun white privilege worden gewezen?"
[caption id="attachment_228701" align="aligncenter" width="800"] Robert Jensen en de opmerkelijke schoolopdracht. Bron: YouTube / Robert Jensen[/caption]
Het probleem van dergelijk lesmateriaal is dat hierdoor extra tijd wordt besteed aan een concept dat wetenschappelijk gezien niet bestaat en vervolgens krijgen leerlingen hun tijd nooit meer terug. Als elke docent zijn eigen hobby in het onderwijs zou verweven zoals Gloria Wekker dan wordt het er niet beter op.
Trouwens nog even over het 'white privilege' nep concept. Hoe zou het privilege zijn geweest voor de blanke kinderen die in de industrie werkten in de 19e eeuw? Wat was hun privilege precies?