Facebook gaat op de Google-toer. Een bijzonder
prettige ontwikkeling voor website-eigenaren en hoofdredacteuren (als ik):
Facebook test een nieuwe zoekmachine die via het sociale netwerk gedeelde artikelen doorzoekt. Dat meldt Techcrunch en is inmiddels ook door Facebook bevestigd. Gebruikers kunnen hiermee eenvoudig eerder gedeelde artikelen opzoeken en die vervolgens zelf delen met hun vrienden. De nieuwe functie dook op in de iOS-app van het sociale netwerk, waarin sommige Amerikaanse gebruikers sinds kort een 'voeg een link'-knop te zien krijgen.
Dit wordt natuurlijk gedaan omdat Facebook afspraken heeft gemaakt met grote Amerikaanse
websites. Zij zullen voortaan hele artikelen op FB publiceren, waarbij de advertentie-inkomsten verdeeld worden tussen henzelf en het sociale netwerk (70% - 30%). Zo'n aanpak werkt alleen als mensen artikelen kunnen vinden en aangemoedigd worden om gebruik te maken van de zoekfunctie. In het huidige systeem is dat het geval nog niet; als deze test goed gaat en wordt doorgezet dan wel.
Facebook was altijd al een belangrijke bron van lezers voor websites, maar de afgelopen jaar is het aantal lezers dat de website op het spoor is gekomen via FB enorm gegroeid. Dat geldt niet alleen voor DDS, maar ook voor Amerikaanse websites. Ook zij hebben in veel gevallen een verdubbeling of meer gezien van dat soort lezers.
De reden is simpel: mensen besteden veel tijd op FB en gebruiken het sociale netwerk niet alleen om foto's van zichzelf te delen, maar ook om interessante nieuwsverhalen (en andersoortige artikelen) te lezen. Eigenlijk is Facebook rap een site aan het worden waar je alles kunt vinden. Mensen hebben steeds meer reden om FB te verlaten.
Met de deals die het sociale netwerk nu heeft gesloten met Amerikaanse uitgevers is dat nóg meer het geval. Gebruikers hebben dan werkelijk geen reden meer om Facebook af te sluiten en naar andere websites te surfen. In principe is dat natuurlijk slecht nieuws voor nieuwswebsites, maar niet als zij hun artikelen gewoon helemaal op FB kunnen plaatsen en flink wat reclame-inkomsten krijgen. Dan is het opeens een fantastisch business model.