Effect windmolens op waarde onroerend goed

Geen categorie24 aug 2013, 16:30
Megaverliezen en financiële drama's voor particulieren.
Over het effect van windmolens op de waarde van onroerend kan men nauwelijks iets vinden in de media. Toch is dat een bron van grote zorg voor vele bezitters van huizen en grond. Plaatsing van windmolens kan voor vele particulieren leiden tot megaverliezen en persoonlijke financiële drama's. Voor zover mij bekend is Pieter Lukkes een van weinigen die in ons land daarover heeft geschreven. In zijn 'zienswijze' 'Ontwerp-Structuurvisie Fryslân Windstreek 2012' schreef hij bijvoorbeeld:
Arresten van het Gerechtshof te Leeuwarden en van de Hoge Raad der Nederlanden. Deze gaan over het feit, dat woningen in de buurt van windturbines in waarde dalen. Die daling dient in de WOZ-waarde tot uiting te komen. Dit is ook de uitspraak van zowel het Gerechtshof als van de Hoge Raad. Deze Raad bepaalde in 2003 dat de WOZ-waarde van een woning in Termunterzijl op een afstand van ca. 2 km tot een windpark met € 94 658 ( 31%) diende te worden verlaagd. Aangezien niemand de betreffende eigenaar dat bedrag is komen brengen is het de vraag waar betrokkenen de waardedaling van het onroerend goed en het verlies aan woongenot kunnen verhalen. Ten onrechte zwijgt het ontwerp streekplan Windstreek 2012 hier over. Voor de rechtszekerheid van de burger is het absoluut nodig dat dit onderwerp uitputtend aan de orde wordt gesteld.
Lees verder hier.
Hoeveel hypotheken zouden daardoor niet onder water komen te staan? Of hier sprake is van gelegaliseerde georganiseerde misdaad is aan juristen om te bepalen.
Zover mij bekend is dit thema nog steeds een ondergeschoven kindje In Nederland. In Engeland lijkt het nu op de politieke agenda te komen. Maar dat zint de voorstanders van windenergie, met het ministerie van energie en klimaatverandering van Ed Davey (LibDem) als voorhoede, natuurlijk niet. Resultaat? Een heftige competentiestrijd binnen de regering en de bureaucratie.
Onder de titel, 'Secret wind farm report into house price blight', rapporteerden Peter Dominiczak and Emily Gosden daarover in de Britse 'Telegraph':
An official report at the centre of a Coalition row over renewable energy will disclose for the first time the impact of wind farms on rural house prices, The Daily Telegraph has learnt. Owen Paterson, the Environment Secretary, has commissioned a consultancy to investigate whether renewable technologies – including wind turbines – lower house prices in the countryside. Coalition sources said the report is being blocked by officials at the Department of Energy and Climate Change (DECC), run by Ed Davey, a Liberal Democrat, amid fears it will conclude that turbines harm property prices.
Mr Paterson has made clear that he intends to make the document public as soon as it is completed. On Tuesday, this newspaper disclosed that a report into renewable energy had been commissioned by Mr Paterson’s Department for Food, Environment and Rural Affairs (Defra). The decision to order the report is said to have caused anger within Mr Davey’s department, which viewed it as encroachment upon its remit.
Opponents of wind farms claim it is “highly likely” that the report will reveal that turbines in rural areas will detract from the value of nearby homes. The consultancy company, Frontier Economics, has been asked by Defra to calculate how house prices will be affected by a series of energy projects across Britain. It has been asked to look at onshore and offshore wind, overhead power lines, shale gas, anaerobic digestion plants and nuclear power plants. The remit of the report states that it “aims to determine whether [energy projects] have a significant impact on the prices of houses nearby and, if so, compare how that impact differs between different types”. ...
Chris Heaton-Harris, the Conservative MP for Daventry, said: “Wind farms definitely affect house prices and it is highly likely that this report will come to that conclusion. “I would expect there to be billions of pounds of planning blight because of wind turbines close to properties.” He added: “It’s almost like elements of DECC are acting like a mafia now you’ve got DECC trying to stick its dirty great footprints all over another department’s work. “While this is unsurprising, it will all unravel in the end and I’m sure the evidence will come out soon that proves a number of these points correct.” He said that one of his constituents had seen the value of their £700,000 property fall by £250,000 because of approved plans for a wind turbine. ...
The dispute between Defra and DECC comes after a series of Coalition rows over wind farms. Mr Davey last year slapped down a former Conservative energy minister, John Hayes, after he said the spread of wind farms across the countryside would be brought to a halt.
David Cameron this month said people should not “expect to see a lot more wind power onshore in the UK” and that there was a “limited potential for onshore wind”.
Lees verder hier.
Hoewel het natuurlijk goed is dat meer inzicht komt in de waardedaling van onroerend als gevolg van de plaatsing van windmolens, betekent dat nog niet dat er nu een complete kosten/baten-analyse is van windenergie - iets dat in de buurt komt van de goede doch ook nog onvolledige CPB-analyse. Maar analyses die op feiten en de beste technische en economische inzichten zijn gebaseerd, mogen zich tegenwoordig niet meer in de gunst van de autoriteiten verheugen. Die verkeren geheel in de dubbele houdgreep van gevestigde belangen in de duurzaamheidsindustrie en groen wensdenken. De belangen van de bevolking moeten daarvoor wijken. De CPB-analyse werd dan ook prompt door de regering in de prullenbak gedeponeerd. Er is tot dusver niets meer van vernomen.
Het was het eerste wapenfeit van de nieuwe CPB-directeur, die daarmee – als voormalig ambtenaar van Financiën – haar onafhankelijkheid van de regering bevestigde. Zij heeft er niet veel lol aan beleefd. Dat is triest.
Men kan zich afvragen waarom ons land dure en kwalitatief hoogwaardige adviesorganen nodig heeft als men hun adviezen toch maar in de wind slaat.
Met een beroep op partij– en fractiediscipline alsmede coalitieafspraken wordt verzekerd dat Kamerleden die voor zichzelf wensen na te denken en sympathie tonen voor de CPB–aanbevelingen hun verstand op nul zetten en zich koest houden. 'Zonder last of ruggespraak' behoort tot een ver verleden. Waar zijn we toch in hemelsnaam mee bezig?
Voor mijn eerdere DDS-bijdragen, zie hier.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten