Eerlijke concurrentie: ProRail-baas wil treinen aantrekkelijker maken... door vliegtuigen duurder te maken

Geen categorie16 nov 2017, 20:00
In de categorie 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend'.
Het leven zit vol verrassingen. Dit is nou een man die je zou willen tegenkomen op een verjaardagsfeestje, om hem eens om goed advies te vragen. Stel, je bent van plan om van het weekend eens lekker een stedentripje te maken, maar je weet nog niet zo goed hoe je daar nou eigenlijk heen moet. Nou, Pier Eringa weet wel raad! De grote baas van ProRail is een grote fan van treinen, laat hij weten:

Voor kortere afstanden binnen Europa moet er in de toekomst niet meer gevlogen worden, vindt ProRail-topman Pier Eringa. "De trein is vreselijk duurzaam. Als je naar Parijs, Londen, Frankfurt of Berlijn wil, moet je de trein pakken in plaats van het vliegtuig."

Nou, wie had dát nou gedacht! Zou het soms iets te maken hebben met het feit dat meneer hier zijn brood mee verdient? Of is dat wel héél ver gezocht?
Enfin, Eringa wil een dagje treinen dus stukken aantrekkelijker maken. Nou, dan heb ik wel een advies voor hem: zorg ervoor dat ze eens op tijd rijden, dat er meer directe verbindingen zijn en - ook niet onbelangrijk - dat een treinkaartje geen rib uit je lijf meer kost. Het zijn zomaar ideeën. De treinenchef wil het echter over een andere boeg gooien. Wat hem betreft ondervindt de trein namelijk vooral problemen van het vliegtuig. De oplossing? Maak vliegen gewoon duurder, staat!

Eringa denkt ook dat de concurrentie met het vliegtuig eerlijker kan. "Je kunt zeggen, is een vliegticket nu eigenlijk niet een beetje te goedkoop?" Op kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, wordt wereldwijd geen btw en ook geen accijns geheven. Ter vergelijking: de prijs van benzine bestaat voor zo'n 60 procent uit accijns en btw.

Is dat niet geniaal? Zoals het spreekwoord immers luidt: alles in het leven is relatief. Al zijn je treinen nog zo'n ramp, als het alternatief nóg rampzaliger is, komen de klanten toch wel je kant op. En dat durft hij dan "eerlijker". Weet je wát eerlijker zou zijn? De enorme staatssteun voor spoorwegbedrijven, die anders meteen zouden omvallen, opheffen. Maar daar zal hij dan wel weer geen voorstander van zijn, schat ik zo in.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten