1. Home
  2. Een nieuw Aziatisch fenomeen in Nederland: Bubble tea

Een nieuw Aziatisch fenomeen in Nederland: Bubble tea

Geen categorie28 jun 2013, 12:00
Bubble tea – of boba tea – wordt steeds populairder in Nederland. De aanbieders van de zoete melkthee met tapiocaballetjes zijn een serieuze concurrent voor ketens als Starbucks en CoffeeCompany.
Echte hipsters kopen hun grote bekers met lekkers allang niet meer bij Starbucks. Zij hebben iets nieuws gevonden waarmee zij weer voorlopen op de massa: het kleinschalige bubble tea-café. De opmars van restaurants, bakkers en cafétjes die bubble tea aanbieden is niet te stuiten. In iedere Chinatown in de grote steden in de Randstad zitten Chinese bakkers en toko's die het aanbieden, maar sinds kort verschijnen er ook unieke bubble tea-concepten buiten de Chinatowns om.
Voor de leek die de zoete melkthee nog nooit heeft geprobeerd: het drankje wordt warm bereid en vervolgens koud gemaakt door er ijsblokjes doorheen te mixen. De bubble tea wordt geserveerd in een grote plastic beker met een dik rietje dat je zelf door het laagje plastic aan de bovenkant moet drukken. De standaardvariant bubble tea, die in de jaren '80 is ontwikkeld in Taiwan en al jaren zeer populair is in Hong Kong, is een mix van zwarte thee, (soja)melk, suiker, water en tapiocaballetjes, maar de zwarte thee wordt vaak vervangen voor groene thee of jasmijnthee. Ook de tapiocaballetjes kunnen worden vervangen voor bijvoorbeeld fruitige balletjes, bijna een soort snoepjes.
In Den Haag opende niet lang geleden een exclusieve bubble tea-zaak aan het Noordeinde (vlak naast het werkpaleis van de Koning). In tegenstelling tot de toko's en bakkers in het Chinatown-gedeelte van de stad kun je bij 8Tea5 (met sinds kort ook afdelingen in Arnhem en Antwerpen) in principe alleen bubble tea kopen en niets anders. De prijzen liggen wel een stuk hoger: voor een gewone beker betaal je 3,50. In een grote toko in Den Haag kost een beker niet meer dan 1,50 en bij de meeste Chinese bakkers betaal je 2,50. De prijzen verschillen nogal – en de kwaliteit ook. Niet iedere aanbieder van bubble tea heeft de techniek van het juist koken van de tapiocaballetjes onder de knie, waardoor er soms nog weleens harde oneetbare of juist te zachte balletjes in het drankje zitten.
Ook in het centrum van Amsterdam – om precies te zijn in de Haringpakkerssteeg, dus op een dure locatie waar veel toeristen komen – kan er sinds kort bubble tea worden gekocht. De nieuwe cafétjes zijn succesvol omdat ze veel jongere klanten aantrekken die bereid zijn om wat meer te betalen voor een drankje waarmee ze gezien kunnen worden op straat. De Chineestalige wereld begint een steeds grotere rol te spelen in het Westen en dat zien we terug in de winkelstraten. Koffieketens als Starbucks en CoffeeCompany kijken ongetwijfeld met een schuin oog naar de nieuwe concurrentie. Wordt het nieuwe drankje nog veel populairder en openen er meer bubble tea-tentjes (bijvoorbeeld op de NS-stations), dan wordt niet de latte macchiato, maar de bubble tea hét drankje van de nieuwe generatie. Ik ben in ieder geval al om.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten