DWDD en Radio 2 kregen geld om Koningslied te promoten

Geen categorie10 sep 2015, 9:20
Populaire programma's moesten reclame maken voor het Koningslied.
Uit een WOB-verzoek, ingediend door de NOS, blijkt dat Radio 2 en de populaire primetime-show De Wereld Draait Door zijn betaald om het Koningslied te promoten. Het werd eerder al bekend dat het Koningslied maar liefst 550.000 euro kostte, en nu blijkt dat een deel van die kosten is besteed aan de promotie van het lied.
De bedragen die DWDD en Radio 2 hebben ontvangen om het lied te promoten zijn onzichtbaar gemaakt, omdat het volgens de NPO en de Vara zou gaan om bedrijfsgevoelige informatie. Volgens het Nationaal Comité Inhuldiging hebben DWDD en Radio 2 een goed bereik onder een groot deel van de Nederlandse bevolking, en konden zij:
"een gevoel van saamhorigheid te creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land overbrengen aan de toekomstige Koning". Omdat "muziek het ultieme bindmiddel" is, werd "alles op alles gezet om een muzikaal topstuk neer te zetten dat door iedereen omarmd wordt"
Ondanks de zorgvuldig uitgekiende mediacampagne flopte het Koningslied behoorlijk. Eerst kwam er kritiek op de melodie, die teveel zou lijken op het gospelnummer 10.000 Reasons. Maar toen de tekst bekend werd, barstte de kritiek pas echt los. Recensenten en het Nederlandse publiek lieten geen spaan heel van het kromme Nederlands in het lied.
De kers op de taart was het optreden van neerlandicus Wim Daniëls in Pauw en Witteman, die het Koningslied volledig afbrandde. De commotie was zelfs zo hevig dat componist John Ewbank het lied boos terugtrok, hoewel het Nationaal Comité Inhuldiging vasthield aan het lied.
[video width="640" height="360" mp4="http://www.dagelijksestandaard.nl/wp-content/uploads/2015/09/Neerlandicus-Wim-Daniëls-brandt-Koningslied-volledig-af-360p.mp4"][/video]
UPDATE: de NPO ontkent dat er geld is betaald aan Radio 2 en DWDD om het lied te promoten.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten