Het lijkt erop dat er een systematisch probleem is. Maar draait het daarbij om een gebrekkige training van piloten of om technische problemen?
Toen er in korte tijd twee Boeing 737 Max crashten was het voor waarnemers, experts en mensen die voor
luchtvaartmaatschappijen werken meteen duidelijk dat er hoogstwaarschijnlijk overeenkomsten aangetroffen zouden worden tussen de twee ongelukken. Hoewel veel mensen doodsbang zijn om te vliegen komen crashes namelijk maar heel zelden voor. Dat er in vijf maanden tijd nu twee van hetzelfde type vliegtuigen neergestort zijn zegt heel veel. Of eigenlijk: alles.
Tenminste, daar gingen mensen met verstand van kennis vanuit. Die aannames lijken nu te kloppen. De Telegraaf
bericht namelijk dat onderzoekers al hebben vastgesteld dat er veel en "duidelijke overeenkomsten" zijn tussen de twee crashes. In beide gevallen ging het al mis bij de start. De stijging verliep namelijk niet gelijkmatig, maar chaotisch. In twintig seconden tijd varieerde de stijgsnelheid van razendsnel tot heel langzaam... en vond er zelfs een korte, tijdelijke daling plaats. Dat is abnormaal, maar het gebeurde zowel bij het toestel van Ethiopian Airlines als bij dat van Lion Air.
Daarnaast bleek de luchtverkeersleiding eerder in de gaten te hebben dat er een serieus probleem was dan de piloten van beide toestellen. Zij lieten andere vliegtuigen in de omgeving namelijk al weten dat ze afstand moesten ouden van de twee toestellen in kwestie. Pas op dat moment probeerden de piloten van de twee vliegtuigen veilig terug te keren naar het vliegveld waar vandaan ze vertrokken waren.
De enige vraag die resteert is nu: is er dan sprake van een technisch probleem of is het een kennisprobleem van piloten? Normaal gesproken worden piloten in een simulator getraind voor ze een nieuw toestel mogen besturen. In het geval van de Max is dat niet zo -- nog niet, in ieder geval. Volgens Boeing lijkt de nieuwe 737 Max veel op andere, oudere versies van de 737, en is een simulator daarom niet nodig. Piloten moeten maar gewoon lekker thuis oefenen, op hun thuiscomputer.
Een Amerikaanse vakbond van piloten zegt dat dit volstrekt onzinnig is en eist dat er wel degelijk onmiddellijk simulators komen. Nou komen die uiteindelijk wel, maar pas in 2020. Dat is natuurlijk rijkelijk laat.
Hoe dan ook impliceert de kritiek van de pilotenvakbond dat zij niet uitsluiten dat de piloten van de twee toestellen gewoon niet honderd procent op hun gemak waren in het toestel en mogelijk grote fouten maakten -- door gebrek aan training.
We gaan het de komende dagen en weken wel zien. Wat we al wel kunnen stellen is dat het in ieder geval verstandig is dat er momenteel niet gevlogen wordt met de 737 Max.