Met de opkomst van sociale media en internetadvertenties hebben bedrijven en organisaties talloze mogelijkheden om hun boodschap te communiceren aan een groot publiek. Toch is ook het 'traditionele' drukwerk nog steeds een belangrijke factor.
Met de opkomst van online communicatie zijn er zoveel manieren om een boodschap over te brengen aan een publiek, dat veel organisaties door de bomen het bos niet meer zien. Wat zijn nu eigenlijk de voor- en nadelen van de verschillende communicatiemethoden? Allereerst is er het onderscheid tussen online- en offline communicatie. Online communicatiemiddelen, zoals advertenties op websites, Google en sociale media, hebben als voordeel dat er vaak een specifieke doelgroep kan worden geselecteerd. Het nadeel van online communicatie is echter dat de boodschap soms minder goed blijft hangen.
Het is dus goed om naast online communicatiemiddelen ook op de ‘traditionele’ offline manier te blijven communiceren. Hierbij kun je denken aan advertenties in kranten of tijdschriften, maar deze hebben als nadeel dat ze vaak relatief duur zijn. Veel bedrijven kiezen daarom voor hun eigen drukwerk om hun doelgroep te benaderen. Bij sites als
Drukland kan drukwerk goedkoop worden besteld, om vervolgens op meerdere manieren te worden ingezet en verspreid.
Als bedrijf creëer je met drukwerk een fysieke aanwezigheid. Een folder of flyer die bij mensen wordt thuisbezorgd, wordt vaak door meerdere gezinsleden gelezen. Het bereik is dus groot, en een papieren folder wordt door veel mensen als ‘persoonlijker’ ervaren dan online advertenties. En een papieren kerstkaart is toch een stuk leuker dan een e-mail!
Combineer offline communicatiemiddelen zoals drukwerk dus met online communicatiemiddelen om je boodschap zo duidelijk en zo breed mogelijk over te brengen. Succes gegarandeerd!