We gebruiken ze bijna allemaal: die gele knoppen bij het stoplicht die ervoor moeten zorgen dat je eerder door mag fietsen. Maar heb je nu écht iets aan zulke knoppen?
Het is de normaalste zaak van de wereld. Je komt aan bij een stoplicht, drukt op de knop en denkt "Ah, nu zal het wel wat sneller gaan." Vaak genoeg zie ik ook mensen die zenuwachtig meerdere malen op de knop blijven drukken, in de hoop dat het met elke klik iets sneller zal gaan. Dat dat laatste geen zin heeft weten we allemaal wel, maar heeft het überhaupt zin om te drukken, of is het een verspilling van je energie?
Er blijken hele complottheorieën te bestaan rondom Amerikaanse stoplichtknopjes, die in 9 van de 10 gevallen nutteloos zouden zijn. Er zijn zelfs mensen die beweren dat ze helemaal niet aangesloten zijn, en dus geen enkele invloed kunnen hebben op de duur van het rode stoplicht. Volgens deze mensen is het een puur placebo-effect, waarbij je geduldiger wordt doordat je denkt dat het licht je gezien heeft. Maar hoe zit dat bij ons in Nederland?
Interessant genoeg
lijkt bovenstaande theorie nog niet eens zo vergezocht. Heb je je ooit wel eens afgevraagd wat die zwarte lijntjes op de grond bij verkeerslichten zijn? Het zijn een soort sensorgebieden, waarbinnen een wachtende fietser automatisch gezien wordt. De vraag is dan natuurlijk: waarom moet je nog op de knop drukken als het licht toch al 'weet' dat je er staat?
Het antwoord: meestal heeft het geen enkele zin. Nederlandse stoplichten staan al buitengewoon slim afgesteld, op zo'n manier dat met die sensoren bijna altijd zo efficiënt mogelijk bepaald wordt waar het groen en rood moet worden. In theorie heb je dus wel wat aan de knop, maar in de praktijk heeft het licht allang 'besloten' wanneer het weer groen gaat worden. Wat dat betreft is het inderdaad niet veel meer dan een placebo-effect. Door middel van een lichtje zie je dat het licht jou gezien heeft, en wacht je maar. Op één of andere manier lijkt het te werken, en dat is natuurlijk precies wat de makers van dit soort knoppen willen.
Eigenlijk lijken deze knoppen uit eigen ervaring slechts 's nachts echt wat te doen, als je echt de enige bent en het verkeerslicht niets beters te doen heeft dan jou dan maar groen licht te geven. Maar overdag zul je toch geduldig moeten blijven, met of zonder knop.