Basisschooldocenten hebben het gevoel dat ze te kort komen, dus zetten ze daad bij het woord door een uur later les te geven dan dat ze normaal doen. Dat gebeurt komende dinsdag. Basisschooldocenten verdienen ongeveer twintig procent minder dan hun mede-docenten in het voortgezet onderwijs. Dit is aan het begin van de cariérre al een verschil van zeven procent.
Men wil in het primair onderwijs evenveel beloning als in het voortgezet onderwijs. Als men kijkt naar het Europees gemiddelde, dan staat Nederland aan de top als het gaat om beloning van de academisch opgeleiden en verzorgers in dit circuit.Het blijft bij een zeker geheel en overtuiging bij de meeste mensen in de omgeving om dit soort belachelijke eisen te stellen.
Het E.U. gemiddelde van de marktwaarde en beloning is ongeveer 34.125 euro. Het Nederlands gemiddelde is ongeveer 40.000 per personen. Als men er een soort actie van wil maken, alsof men niet genoeg krijgt, dan lijkt het net alsof het de meeste mensen in deze industrie niet uitmaakt hoe hoog het is, als het maar hoger is.
Zo veel mensen die geen tijd of zin hebben om die positie te bekleden van docentschap, dan is het een gevaar dat de hele sympathie van de rest van de omgeving als gevaar zich manifesteert. Het is al gevaarlijk dat er niets van de omgeving meedraait in de vroege uren van het primair onderwijs zodat leerlingen achterop raken.
Dus voor een goed doel misbruiken ze het systeem waarin de enige personen die niets eraan hebben, de leerlingen, er het meest mee raken. Maar dit betekent niet dat de gedeelde traditie en de gebruiken open gemaakt worden en er een nieuw antwoord is.
In dit geval moeten docenten verschillende lagen hebben, niet alleen qua hiërarchie, maar ook veel dieper in de kern. Want wat is de invloed op dit soort acties op de impact van het onderwijs? Je kan mensen die niet zo snel en intelligent zijn niet gebruiken als middel, maar je moet het gebruiken als ethiek en vergelijking met andere landen. Dan zie je in een vergelijkend perspectief dat de huidige situatie ook goed genoeg is en het niet veel uitmaakt. Laten we kijken wat we hebben en krijgen, dat is een van de belangrijke aspecten van het onderwijs.