Tot dusverre is de politiek in al haar wijsheid alleen nog maar met ‘oplossingen’ gekomen die contra-productief werken. Elektrische auto’s verplaatsen het CO2-probleem van de auto naar de elektriciteitscentrale en leveren netto niets op. Warmtepompen verhogen de energievraag per woning en leveren netto meer CO2-uitstoot op, wederom bij de elektriciteitscentrale. Het verstoken van biomassa levert meer CO2-uitstoot op dan steenkool, maar die uitstoot ‘telt’ plots niet mee… Stop onmiddellijk met alle vormen van subsidie aan deze misleidende ‘oplossingen’ en ga opnieuw aan de ontwerptafel zitten!
Als je al gelooft in de klimaathysterie (ik doe dat tot dusverre overigens niet…) dan zal je middelen moeten verzinnen die de consumptie temperen, en dat temperen moeten belonen. Hoe krijg je een woning-eigenaar zover om minder aardgas te verbruiken? Niet door hem een warmtepomp van minstens € 20.000,- door de strot te duwen, waarbij op een andere plek de CO2-productie en het gasverbruik juist toeneemt. Om één ton CO2 te besparen zijn de investeringskosten van biomassa vier (!) keer zo hoog als door een huis te isoleren. Met andere woorden: door 1 euro te investeren in woningisolatie wordt er vier keer zoveel CO2 bespaart in vergelijking met biomassa. Toch subsidieert de overheid massaal biomassa en nauwelijks de isolatie van woningen…
Als een isolatieregeling gekoppeld zou worden aan een gasprijs die progressief is en gelinkt aan het type woning en het aantal bewoners dan leg je een incentive neer om op energie te besparen. Een vierpersoonshuishouden in een tussenwoning uit 1974 verbruikt 1.500 m3 aardgas voor een ‘normaal’ tarief, de volgende 500 m3 met 25% opslag en de daarop volgende 500 m3 nog eens 25% opslag. Of draai het om… u verbruikt 1500 m3 aardgas met uw vierpersoonshuishouden? De laatste 500 m3 gaan we extra belasten… Maar geef de burger altijd een redelijk alternatief en subsidieer dat alternatief.
U wilt isoleren? Dan betaalt de overheid de BTW op materiaal en arbeidsloon. En doe dat in hemelsnaam niet zoals met de zonnepanelen waarvoor u eerst een onderneming moet oprichten met bijbehorend BTW-nummer, dan allerhande ingewikkelde formulieren moet invullen waarbij alleen de Belastingdienst zelf begrijpt wat in welk hokje ingevuld moet worden, en dan weer de onderneming met een formulier liquideren. Bureaucratie ten top! Distribueer voor mijn part centraal isolatiemateriaal. De overheid weet waar u woont, de gemeente kent uw huis, het dakoppervlak, het glasoppervlak; dan is snel uitgerekend hoeveel isolatiemateriaal in uw huis nodig is, en dat kunt u ook maar één keer doen…en dat kost echt geen 140 miljard aan warmtepompen.
Zolang elektrische auto’s nog indirect aan de kolencentrale hangen is iedere investering daarin geld weggooien en slechts het verplaatsen van een probleem. Maar stel eenvoudig de vraag waarom ‘wij’ nog altijd 1 persoon verplaatsen met een 1.200 kilo of meer wegende mastodont? En waarom heeft die mastodont minstens 150 PK? Dat kan toch ook met 600 kg en 75 PK? Subsidieer dat! Voor iedere nieuwe auto van minder dan laat ik zeggen 750 kg vervalt de wegenbelasting, de BTW en de BPM mits het verbruik onder een bepaalde grenswaarde ligt . Ook voor Jan met de Pet in zijn oude Astra wordt een moderne 1 op 35 rijdende auto dan een alternatief die binnen handbereik ligt. En laat de auto in Born bouwen, bij ons eigen Nederlandse VDL. Een ‘Volkswagen’ van Nederlandse makelij. Maak er een modulaire cult-auto van die gemakkelijk is om te bouwen tot 4-persoons auto of 2-persoons met laadbak: carbon fibre weegt nagenoeg niets en was toch al nodig om het streefgewicht te bereiken. Carbon fibre is een goedkoop te produceren materiaal, de exorbitante prijs op uw optielijst voor een carbon fibre stripje is een slimme marketingtruc.
En verlaat vooral niet de diesel! Een moderne diesel is vele malen schoner dan een benzinemotor, nog zuiniger ook, met name de politiek heeft de diesel geheel onterecht richting schroothoop geframed. Je haalt er niet de 2 ton wegende Porsche met 600 PK mee van de weg, maar dat aanpakken is symboolpolitiek. De klappers zijn te behalen bij de massa. En de massa wil haar mobiliteit niet verliezen omdat het onbetaalbaar is geworden terwijl de eerste de beste Afrikaan in een gare Peugeot diezelfde mobiliteit nog wel heeft maar ‘gezegend’ is met een overheid die het allemaal best vind met dat klimaat.
Investeer 1 promille van de 1.000 miljard (dat is nog altijd 1 miljard) kostende klimaathysterie in de oprichting van een ‘energie-universiteit’. Een universiteit die zich richt op onderzoek naar alternatieve of verbeterde vormen van energie-opwekking. Zorg dat Nederland daar wereldwijd een vooraanstaande positie in verwerft door wereldwijde ontdekkingen te omarmen, te onderzoeken en te perfectioneren. Haal de beste Willie Wortels naar Nederland! Er zijn premature ontwikkelingen met snel ladende accu’s gebaseerd op zand (Duitsland) en fluor (USA) met een veel grotere capaciteit, in tegenstelling tot het milieuonvriendelijke lithium. Ontwikkel zonnecellen die ook in de donkere dagen voor Kerst ook nog voldoende energie opwekken. Koppel aan de energie-universiteit een commerciële tak die de ontwikkelingen productierijp maakt voor derden. Vermarkt eventuele patenten wereldwijd en de investering komt nog terug ook! Natuurlijk gaat de overheid die 1 miljard overschrijden, maar ze heeft de afgelopen jaren heel listig en buiten uw zicht al 100 miljard uitgegeven en verplichtingen aangegaan… dan wordt het toch 3 promille van het 1.000 miljard-plan?
De kant-en-klare oplossingen liggen er nog niet, maar de richting is duidelijk: productie en opslag van elektrische energie zien te verbeteren, en de burger dwingen te consuminderen zonder hem daarbij het mes op de keel te zetten.
En als over tien jaar de klimaathysterie is geluwd en we ons moeten opmaken voor de volgende ijstijd volgens dezelfde politici, dan zijn de inspanningen van de afgelopen tien jaar niet voor niets geweest. En als de klimaathysterici toch gelijk hadden? Dan hebben we ons geld gezet op zinvolle zaken in plaats van contraproductieve ‘oplossingen’ en terloops 900 miljard gemeenschapsgeld minder uitgegeven.