Dit trucje hebben ze vrijwel zeker afgekeken van zowel Turkije als Rusland, waar de partijen die aan de macht zijn dit soort dingen al veel langer doen om de publieke opinie (online) te beïnvloeden. Het NRC Handelsblad vond
Tunahan Kuzu en
Selçuk Öztürk hartstikke lief toen die twee nog actief waren voor de PvdA, maar sinds ze voor zichzelf zijn begonnen zijn ze wat de linkse nepjournalisten van die krant betreft
de grote vijand. Natuurlijk zou dat normaal gesproken een teken zijn dat zo'n nieuwe partij misschien toch wel sympathiek is (de NRC is immers de vijand), maar helaas blijkt dat dit keer niet zo te zijn.
DENK is namelijk werkelijk een verachtelijk clubje van Nederlandhatende beroepszeurpieten.
Hoe dan ook, de NRC en DENK zijn dus alles behalve bondgenoten, wat dan ook de reden is dat die eerste zowaar
journalistiek onderzoek doet naar wat er zoal bij die partij gebeurt (dat zullen ze nou nooit proberen bij PvdA, GroenLinks en D66). En wat blijkt?
DENK zet al een tijdlang nepprofielen in van trollen om de publieke opinie online te beïnvloeden. Deze strategie om
trollen in te zetten (op
Facebook, Twitter en gewone nieuwswebsites) is vorig jaar besproken door de DENK-top zelf. NRC heeft die interne berichten gelezen.
Voor de politieke partij Denk zijn ‘internet-trollen’ actief die de partij via Twitter en Facebook steunen en politieke tegenstanders aanvallen. De inzet van trollen wordt besproken in interne communicatie van de partijtop van Denk. Dat blijkt uit onderzoek van NRC, dat inzage heeft gehad in meerdere Whatsappgroepen waarin medewerkers en politici van Denk deelnemen...
De appberichten suggereren dat hierbij gebruik wordt gemaakt van zogenoemde trollen, ook wel sock puppets genoemd. Het zijn online identiteiten waar een bestaand persoon achter lijkt schuil te gaan, maar die in werkelijkheid worden aangestuurd door individuen of organisaties, met als doel de publieke opinie te beïnvloeden.
En in de meeste gevallen heeft zo'n 'persoon' niet één nepidentiteit, maar meerdere. Hij of zij logt dus in verschillende browsers met verschillende profielen in en gaat vervolgens helemaal los op een ieder die DENK ook maar een beetje probeert te bekritiseren.
Nou is dat natuurlijk lachwekkend, dieptriest, en vooral ook een teken dat DENK een totaal onbetrouwbare partij is, maar wat dit nog opmerkelijk maakt is dat DENK deze trollen begon in te zetten
om de schijn te wekken dat de partij gesteund wordt door autochtone Nederlanders. Nee, dat is
geen grap:
DENK concludeerde begin 2016 dat de partij werd gezien als ,,boze Turken die alleen maar voor moslims opkomen''. Het gebrek aan ,,vrouwelijke en Nederlandse volgers'' op sociale media werd gezien als zwak punt. Daarom zou de partij op Facebook en Twitter minimaal twintig nepaccounts aan hebben gemaakt, die tegenstanders van DENK aanvallen.
De foto's van die profielen hebben ze gewoon ergens van Facebook gepakt. Zo blijkt DENK-nepsupporter 'Adriaan Wijenberg' het hoofd te hebben van de Belgische theatermaker Lucas de Man. Ook de foto bij het profiel van 'Norbert Groenendijk' die DENK zogenaamd steunt is gestolen. De man op de foto die Norbert zogenaamd voorstelt is feitelijk een student pedagogiek.
Uit de interne communicatie blijkt verder dat kopstukken van DENK
zelf opdracht geven om trollprofielen te gebruiken om critici het zwijgen op te leggen. Kijk maar naar deze WhatsApp-berichten die
Farid Azarkan, de nummer twee op de DENK-kieslijst, verstuurde aan Enes Yigit, de voorzitter van DENK-jongerenbeweging
Oppositie:
Azarkan: „Kan er iemand op Marcouch antwoorden: Jij bent helemaal niet geïnteresseerd in een wezenlijke bijdrage van DENK. Jij wilt alleen vaststellen dat DENK niet deugt. Erg doorzichtig en heel hypocriet.” Daarop reageert Enes Yigit, de voorzitter van de jongerenorganisatie van Denk: „Zal ik het doen met een troll account?” Azarkan: „Zeker.” Yigit: „Ga ik doen.”
Conclusie: deze mensen zijn nóg minder te vertrouwen dan we allemaal al dachten. En dat wil wat zeggen, het was immers al lang duidelijk dat DENK de meest verachtelijke partij in de Kamer is.