Nog maar een paar maanden en dan is het alweer tijd om
kerstpakketten aan te gaan kopen. De ontwikkelingen in deze markt blijven ieder jaar weer verrassen. De traditionele wijn- en bier pakketten zijn lang niet zo populair meer, en andere
kerstpakketten lijken juist niet aan te slepen te zijn. Maar welk kerstpakket is nu het beste en welke trends zijn er te zien in kerstpakkettenland?
Bewustwording binnen de samenleving
De
trends van 2017 lijken dit jaar nog specifieker terug te komen. We worden ons steeds bewuster van onszelf en onze rol binnen de samenleving. Een gezonde levensstijl is steeds vaker terug te zien in Nederland. Sportscholen worden actiever bezocht en de verkoop van biologische producten lijkt continu te blijven stijgen. We zorgen steeds beter voor onszelf en dragen steeds vaker ons steentje bij aan onze omgeving en het milieu. Deze bewustwording van de Nederlanders zie je ook terug in de populariteit van bepaalde kerstpakketten. Zo was vorig jaar het bierpakket nog enorm populair, maar worden nu de duurzame pakketten steeds actiever verkocht.
Mogelijkheden en keuzes zijn belangrijk
Ook de aanbieder speelt hier een rol bij. Zo blijft het
Makro kerstpakket ontzettend populair bij zowel de particulieren als de groothandels. Professionele aanbieders die een ruim assortiment kerstpakketten aanbieden worden eerder als betrouwbaar gezien. Daarnaast spelen de grotere aanbieders vaak ook bewuster in op de trends in kerstpakkettenland: ze weten nu eenmaal wat de mensen, en hierdoor ook hun klanten willen. De mogelijkheid tot het samenstellen van een persoonlijk pakket of de verschillende keuzes binnen een specifiek pakket worden steeds belangrijker. Iedere werkgever wilt nu eenmaal graag een uniek pakket de deur uit doen.
Thema’s blijven het goed doen
Nu zijn de biologische en duurzame pakketten nog redelijk nieuw als het gaat om de populariteit, maar de themapakketten blijven het ook dit jaar weer goed doen. Landen thema’s zoals een Spaans, Italiaans of zelfs Chinees kerstpakket zijn gewoon erg leuk. Daarnaast zijn ze aantrekkelijk voor een groot publiek. Zowel de alleenstaande werknemer als de werknemer met een groot gezin kan uit de voeten met een bepaald thema pakket. Deze thema pakketten bieden allerlei producten binnen het thema van een bepaald land. Van olijfolie tot een mooie fles rode wijn; er zit voor ieder wat wils bij.
De beleving staat centraal
Uiteindelijk draait het allemaal om de beleving van zowel de gever als de ontvanger. Is een pakket met zorg samengesteld en is er nagedacht over de wensen en behoeften van de ontvanger? Past het goed bij de onderneming en komt er conceptmatig voldoende ondernemersvisie in het pakket terug? De combinatie van al deze factoren zorgt ook dit jaar weer voor een kerstpakket dat graag gegeven, en graag ontvangen wordt.