Harde beschuldigingen vandaag aan het adres van de onderzoekers naar de Faro-vliegramp in 1992, een ramp die aan 56 mensen het leven kostte. Het AD
brengt vanochtend het nieuws dat onafhankelijk vliegtuigexpert en luitenant-kolonel b.d. Harry Horlings in een onderzoek concludeert dat de ramp te wijten is aan nalatig handelen van de piloten. Zware beschuldigingen, niet in de minste plaats omdat Horlings gevolgtrekt dat er sprake is van een stevige doofpot: met het officiele onderzoek zou gesjoemeld zijn om zo de piloten en Martinair te ontzien.
Doofpotten. Favoriete materie voor conspiracydenkers, die steevast het gevoel opwekken bij de nieuwsafnemer "als dit waar is, dan zwaait er wat!" Zo ook hier. Het nieuws is uiteraard schokkend, en zou de hele zaak veranderen, niet alleen voor de nabestaanden, maar voor de vliegwereld in zijn algemeen en vliegramponderzoek in het bijzonder. Maar zou het werkelijk zo'n vaart gaan lopen?
Natuurlijk, ik weet niets van vliegen, vliegrampen of onderzoeken daarnaar, maar een beetje gezond verstand doet hier toch een vraag opkomen: Zou het belang van het achterhouden van fouten van de piloten werkelijk zo zwaar hebben gewogen dat het enorme risico gerechtvaardigd is om ze te bedekken? Dat lijkt mij, zacht gezegd, erg onaannemelijk. De bevindingen van Horlings zullen ongetwijfeld op gedegen onderzoek berusten, maar de vraag of het een doofpot is zoals de media gelijkt wenst te beweren is daarmee absoluut niet beantwoord. Het zou het AD, en alle andere media die hier zo makkelijk op duiken, sieren hier voorzichtiger mee te zijn. Het gaat hier immers wel om mensenlevens.