Op 1 januari 2012 is het Emission Trading System (ETS) voor de luchtvaart in Europa ingevoerd.
Dit systeem is wettelijk vastgelegd en stelt dat vliegmaatschappijen een CO2-heffing moeten betalen om te landen of op te stijgen op Europees grondgebied. Dit met als einddoel om het CO2-spook te verjagen en ja mensen, dat mag een lieve duit kosten! Dat terwijl steeds meer wetenschappers
twijfelen aan de opwarmende rol die CO2 op de aarde zal hebben.
De bedoeling was dat dit klimaatalarmistische systeem over de hele wereld zou worden ingevoerd. Er zijn heel wat landen wijzer dan de landen die in Europa liggen en veel niet-Europese landen zijn absoluut niet van plan om deel te nemen aan het systeem. Dit zal tot een ongelijk speelveld leiden. De kans bestaat dat niet-Europese luchtvaartmaatschappijen Europa en dus ook de transferluchthaven Schiphol, gaan omzeilen om zo de CO2-heffing te mijden. Hierdoor kan Schiphol zijn mainportfunctie verliezen, iets wat een gigantisch banenverlies met zich mee zal brengen.
Verscheidene landen hebben al tegenmaatregelen
aangekondigd.
In de VS is eind vorig jaar een wet goedgekeurd die Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen verbied om deel te nemen aan het ETS. De Republikeinse voorzitter, John Mica, van de transportcommissie van het Huis van Afgevaardigden heeft daarbij gezegd dat het ETS een ordinaire en illegale belastingmaatregel (taxgrab) is. Rusland heeft aangekondigd dat het vliegen over haar grondgebied duurder zal worden voor Europese luchtvaartmaatschappijen. India heeft gezegd de zaak te zullen aankaarten bij de Wereldhandelsorganisatie WTO en China heeft zijn luchtvaartmaatschappijen verboden de heffing te betalen en daarnaast gedreigd met het intrekken van orders bij de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Daarnaast komen er in Europa ook steeds meer tegenstanders van het systeem, zolang er geen gelijk speelveld op wereldniveau is.
Er dreigt
een handelsoorlog te ontstaan tussen Brussel en de tegenstanders van het systeem .
Het is duidelijk dat de wereldvreemde Eurocommissaris Hedegaard van milieu niet ziet dat Europa met dit soort maatregelen zijn eigen economische graf graaft. Helemaal aangezien zij via twitter kinderpraat als We vertrouwen erop dat de VS het Europese recht zal respecteren, zoals de EU altijd het Amerikaanse recht respecteert de wereld instuurt.
De Europese luchtvaartsector heeft het de laatste jaren al steeds zwaarder gekregen door de hevige concurrentie uit het Midden - Oosten en andere opkomende economieën. Luchtvaartmaatschappij KLM heeft aangegeven dat dit systeem hen jaarlijks nog eens 60 tot 70 miljoen euro gaat kosten. Uiteraard zal de consument uiteindelijk
de dupe zijn van deze extra belastingmaatregel uit Europa.
Komende week komen de landen die kritisch staan tegenover de Europese CO2-taks bijeen. Waarschijnlijk komt uit dat overleg een pakket aan tegenmaatregelen waar een paard de spreekwoordelijke hik van krijgt en dan ben ik heel benieuwd welke stappen staatssecretaris Atsma gaat zetten om te voorkomen dat de CO2-taks een sluipmoordenaar wordt voor de Nederlandse luchtvaartsector.
Richard de Mos is namens de Partij voor de Vrijheid lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal.