De Europese Commissie draaft nu wel érg ver door met bemoeienissen in de mediawereld. Ze eisten onlangs nog dat de platformen meer gaan ondernemen tegen 'nepnieuws' en als het daarbij bleef was het allemaal niet zo sinister, maar nu wil Brussel ook inzicht in de wijze waarop advertenties worden gebruikt voor politieke doeleinden! Zo pleit de commissie voor meer openheid over 'politieke beïnvloeding door advertenties' en eist voortgangsrapportages van de grote sociale media Facebook, Twitter, en Google.
Nu anno 2018 iedereen in Nederland de mogelijkheid heeft te communiceren via het internet en daarmee politieke standpunten kan verspreiden onder een groot publiek, probeert de Europese Commissie het fenomeen te bestrijden! Blijkbaar vindt men in Brussel politieke beïnvloeding behalve door henzelf niet leuk. Dat is natuurlijk hartstikke hypocriet van EU-opperhoofd Jean Claude Juncker, want de EU financiert programma's voor mediaorganisaties over 'hoe om te gaan met beeldvorming' in specifieke gevallen. Dat noemen ze dan 'media activism'. Dat mag, dat is gewoon 'normaal'.
De EU mag dus wel 'stiekem' subsidies verstrekken en mediarapportages beïnvloeden met hun politieke gewauwel, maar overduidelijke advertenties op bijvoorbeeld Facebook worden door de EU gewantrouwd. Immers eist de EU van de techbedrijven 'meer openheid over politieke beïnvloeding door online advertenties' geven. Typisch gevalletje pot-ketel-zwart dus. Van dit soort plannen moeten onze haren recht overeind gaan staan, want dat dit verhaal politiek is ingegeven moge duidelijk zijn.
Zeker gezien de specifieke termijnen die de EU van de techbedrijven eist voor tussenrapportages. Volgens de website Europa Nu moeten de techbedrijven élke maand voorafgaand aan de Europese parlementsverkiezingen in maart een voortgangsrapportage opleveren:
"Met het verwijderen van nepaccounts en het minder zichtbaar maken van misleidende sites gaat het de goede kant op, maar rond politieke beïnvloeding via advertenties moet meer openheid komen. [...] De sociale media moeten tot de verkiezingen in mei elke maand een voortgangsrapport indienen. De maatregelen die Facebook maandag aankondigde werden positief onthaald, maar het moet net als de andere bedrijven de samenwerking met factcheckers verder opvoeren."
De EU tuigt dus een Censuurapparatchik op om de beeldvorming op sociale media naar haar wensen aan te passen. Het mooie is, is dat de techbedrijven waarschijnlijk een bloedhekel hebben aan de Europese Commissie. De privacywetgeving (AVG) vormt een groot bedrijfsrisico en ook de op handen zijnde belastingen voor techbedrijven schetst geen rooskleurig beeld voor hun verdienmodellen.
Laten we in ieder geval hopen dat de techbedrijven, die ten minste wél een nuttige bijdrage leveren aan het leven op aarde, ongeschonden de bureaucratisering van sociale media overleven. En laten we eveneens hopen dat de Europese Commissie niet nog verder doordraaft in haar autocratische bemoeizucht de beeldvorming rondom tal van onderwerpen te willen beïnvloeden. Dit zijn welhaast DDR-praktijken en enig wantrouwen over de achterliggende redenen van Brussel is dan ook gerechtvaardigd.