Je kan het je haast niet voorstellen dat een webwinkel het in zijn hoofd haalt om Auschwitz-kerstversiering te verkopen, toch is het gebeurd. En niet bij de minste online webwinkel, Amazon moet zich nu gaan verantwoorden hoe ze dit nu weer voor elkaar hebben gekregen. Want hoe verzint iemand het om dit te ontwerpen, en hoe kan je dit in eerste instantie op je webwinkel plaatsen?
https://twitter.com/AuschwitzMuseum/status/1201069830553649153?ref_src=twsrc%5Etfw
In de webshop van Amazon waren meerdere Auschwitz spullen te koop. Geen gedenkspullen maar kerstversiering, muismatten en een flessenopener. De diverse afbeeldingen op de artikelen logen er ook niet om. Op één opdruk was een trein te zien waar nazi's mensen deporteerden, op andere opdrukken was het kamp met prikkeldraad zichtbaar. Men kon deze opdrukken als kerstversiering voor in de kerstboom kopen.
Hoe men het in het hoofd kon halen om dit ooit goed te keuren voor de verkoop is al te bizar voor woorden te noemen. Nota bene het Poolse Auschwitzmuseum kwam erachter dat deze troep werd verkocht op Amazon.
Via sociale media deed het museum een oproep om de verkoop te staken. Amazon gaf daar uiteindelijk gehoor in en heeft de artikelen inmiddels van de site gehaald.
De screening van producten die Amazon van andere verkopers aanbiedt, moet veel beter worden. Want dit kan en mag uiteraard niet gebeuren bij zo'n professioneel bedrijf.
Toevoeging: Bol.com schijnt ook zulke 'woonartikelen' te verkopen, het moet niet gekker worden...
https://twitter.com/YarnoRitzen/status/1201485798660550656?ref_src=twsrc%5Etfw