Nederlanders drinken steeds meer bier. Jongeren slaan aan het comazuipen, iets ouderen beginnen hun eigen brouwerij of specialiseren zich in de kennis van allerlei speciaalbieren en zelfs alcoholvrije bieren. De stijging is zo spectaculair dat het niet verwonderlijk is dat veel Nederlands een tap in huis halen. Nu we gelukkig veel minder als vroeger met een glaasje te veel op achter het stuur plaatsnemen en niet meer tevreden zijn met een pilsje uit blik, maken we het gewoon gezellig thuis. De consumptie van bier is in Nederland fors gestegen.
In 2018 met liefst 32% in vergelijking met het jaar ervoor. Dronken we in 2010 met z’n allen nog 12,5 miljoen liter bier, dan was dat in 2018 bijna 64 miljoen liter! Maar als je nu denkt dat Nederlanders alcoholiekers geworden zijn, dan heb je het goed mis. De forse stijging is vooral te wijten aan de opmars van speciaalbieren en alcoholvrije bieren. We zijn dus veel kieskeuriger geworden. De klassieke fletse Heineken kan ons niet meer bekoren.
Lekker alcoholvrij
De reputatie van alcoholvrije bieren is veel verbeterd. Was het vroeger niet meer dan een vies frisdrankje met biersmaak dan kan het nu volwaardig concurreren met zijn broertje die wel
alcohol bevat. Het smaakverschil is nog amper te merken en echte bierliefhebbers drinken nu eenmaal om de smaak, niet om goedkoop dronken te worden. Want daar zit wel het grote verschil met vroeger. Toen dronken we vooral bier tijdens een gezellig avondje uit met vrienden. We verzetten al gauw tien pilsjes. Jarenlange campagnes tegen dronken hebben ons anders naar bier doen kijken. Bier drink je nu met verstand. De smaak is belangrijker.
Het gevolg is dat de Nederlander zo geïnteresseerd is geraakt in bier dat kleine brouwerijen als paddenstoelen uit de grond schieten. In januari van dit jaar telde Nederland 594 ingeschreven bierbrouwerijen, een stijging met – hou je vast – 275% in vijf jaar. Een biertap thuis
is niet meer marginaal maar getuigt van goede smaak. Een getapt pilsje kunnen aanbieden aan je gasten, geeft extra cachet dan een biertje uit blik of een flesje. Een biertap kan je al heel goedkoop aanschaffen. Voor amper 17,95 euro vind je al een bierdispenser. Wil je echt indruk maken, dan kan je de biertap van Krups kopen met het embleem van Heineken erop. Die ziet er heel chic uit maar kost wel bijna 385 euro.
Comazuipen
Ook onze jeugd laat zich meeslepen in deze bierhype en dat is misschien wel de keerzijde van de medaille. Tieners kunnen nog niet goed omgaan met alcohol en drinken zich compleet lazarus. Na een daling in 2016 nam het aantal comazuipers in 2017 weer toe met 10 procent. 860 kinderen jonger dan 18 jaar belandden toen in het ziekenhuis en waren gemiddeld 3,3 uur compleet weg van de wereld. Dat zijn natuurlijk alleen de kinderen die in het ziekenhuis beland zijn en dus bekend zijn. Behalve deze groep is er nog een grote groep comazuipers die hun roes uitslapen ver weg van de hulpverleners.
Leeftijdsgrens
De leeftijdsgrens voor alcohol optrekken, heeft de situatie niet verbeterd. Ouders hebben ook helemaal geen zin om hun tieners alcohol te verbieden. Het is niet omdat je tegen comazuipen bent, dat je niet toelaat dat je zoon of dochter van 16 jaar eens een glaasje cava of een pilsje drinkt bij gelegenheid. Al die regelneverij heeft zelfs een averechts effect. Ouders
laten hun kinderen nu gewoon thuis drinken. Zo hebben ze er controle over en leren ze hun kinderen stap voor stap omgaan met alcohol. Wat heb je eraan om alcohol toe te laten vanaf 18 jaar om die leeftijdsgroep zonder voorbereiding alle soorten dranken aan te bieden. O ja, en daarbovenop nog een rijbewijs. Dat is de drama’s alleen maar uitstellen. Maar ja, dat oogt beter in de statistieken. Dan zijn er immers geen kinderen bij betrokken.