Umh. Kan iemand die mensen onmiddellijk ontslaan? Nou ja, nadat er vervanging voor ze is gevonden dus?
Dit is dus echt knettergek. 1300 beveiligers op Schiphol willen actievoeren voor een betere CAO. G4S Aviation Security wil niet akkoord gaan met de eisen van de beveiligers, en dus willen ze hun eisen kracht bijzetten. Ofzo.
Hoe? Nou, ze beginnen niet meteen met staken. Nee, ze gaan eerst iets anders doen:
De beveiligers willen waarschijnlijk niet direct het werk neerleggen. "Dat is echt een uiterst middel. We kiezen liever eerst voor andere acties die minder impact hebben, maar wel een duidelijk signaal afgeven. Denk bijvoorbeeld aan een actie waarbij beveiligers hun werk juist extra goed doen." Zoals het extra goed controleren van tassen en het strikter aanhouden van pauzes. Dat kan voor vertragingen en oponthoud zorgen.
Er zijn dus twee opties:
1. Normaal gesproken doen ze hun werk niet goed. Als dat het geval is mogen we God op onze blote knieën danken dat er niets gebeurd is op Schiphol. Natuurlijk betekent dit ook dat ze keihard ontslagen moeten worden. Want mensen die er de kantjes vanaf lopen tijdens hun werk gaan maar lekker in de bijstand zitten.
2. 'Extra goede controle' is helemaal niet nodig, wat inhoudt dat deze beveiligers reizigers bewust lastigvallen en langer laten wachten. In plaats van hun problemen met hun werkgever op te lossen maken ze de reiziger de dupe. Ook dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel, en niet alleen omdat het sneu is voor reizigers, maar ook omdat vertragingen voor extra stress zorgen. Die stress zullen reizigers vervolgens botvieren op medewerkers van luchtvaartmaatschappijen; mensen die helemaal niets te maken hebben met de CAO van beveiligers.
En dus zit er maar één ding op voor G4S Aviation Security: goed bijhouden welke beveiligers meedoen aan de acties en deze figuren er zo snel mogelijk uitgooien. Zet ze maar op een zwarte lijst. Dit soort wangedrag hoeft niet geaccepteerd te worden.