1. Home
  2. Autohatend GroenLinks probeert 130 km/u af te schaffen door rechts de schuld van verkeersdoden te geven

Autohatend GroenLinks probeert 130 km/u af te schaffen door rechts de schuld van verkeersdoden te geven

Geen categorie23 apr 2016, 9:00
Bij de automobilistenhaters van links kon de vlag uit, want eindelijk had men weer iets waardoor 'rechts' uitgemaakt kon worden voor een stel passieve moordenaars. 130 km/u rijden op Nederlandse snelwegen zorgt voor meer verkeersdoden, en is dus slecht! Aldus links dan, hè?
Toen in 2010 het rechtse kabinet-Rutte I aantrad, was één van de eerste paradepaardjes van de nieuwe ministersploeg het getrut en getreuzel op de snelweg aanpakken. Geen aanstelleritis meer: op diverse plekken werd het rijden van 130 km/u toegestaan. Bam!
Wonder boven wonder heeft deze maatregel het veel linksere Rutte II ook overleefd, en kan je vandaag de dag nog steeds 130 rijden op veel van 's lands snelwegen. Maar als het aan GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren ligt, komt daar een verandering in. De GroenLinks-parlementariër was euforisch naar aanleiding van een artikel op (waar ook anders, hè) Joop.nl:

Het aantal verkeersdoden is verdriedubbeld op wegen waar je 130 km/u mag rijden. Dat meldt EenVandaag naar aanleiding van de cijfers van het CBS. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur heeft altijd beweerd dat de verhoging niet een gevaar voor de veiligheid is. Het was ook een verkiezingsbelofte van de VVD.

Daar had Van Tongeren het volgende over te zeggen:
https://twitter.com/GroenLiesbeth/status/723520264827445249
Het klinkt plausibel. Maar is het dat ook? Nou, nee. VVD-Kamerlid Barbara Visser sprong al snel in de bres voor de rechtse maatregel, en toonde kordaat aan dat GroenLinks gewoon weer eens aan het angstzaaien was:
https://twitter.com/BarbaraVVD/status/723560068071997441
Dat lees je inderdaad goed: Van Tongeren gaat er veel te snel vanuit dat de maximumsnelheid de oorzaak is van een stijging verkeersdoden. Je moet namelijk onthouden dat de afgelopen zes jaar het aantal verkeersdoden sowieso is toegenomen. De maximumsnelheid van een stuk wegdek lijkt daarbij niet van belang te zijn:
https://twitter.com/BarbaraVVD/status/723573166170357762
Van Tongeren heeft het vervolgens over een "verdriedubbeling", maar het gaat in werkelijkheid maar om 4%. Diezelfde stijging zien we ook terug bij wegen waar maar 80 km/u gereden mag worden, en zelfs bij 30 km/u stijgen de verkeersongevallen met 3% in 2015 ten opzichte van 2014. Wat nu te doen. Wel, als je de redenatie van GroenLinks dat de maximumsnelheid de boosdoener is doortrekt, moet je ook pleiten voor de afschaffing van 30 km-zones. Dat lijkt me dus niet bepaald de oplossing.
Wat moeten we dan wel doen? Precies wat Kamerlid Visser zegt: eerst eens gedegen onderzoek uitvoeren naar de werkelijke oorzaken, want dit kan 'm niet zijn. En dan zien we daarna wel verder.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten