Een 13-jarig jongetje met autisme redde een klasgenootje in New York door de Heimlich greep uit te voeren. Hoe hij die greep geleerd had? SpongeBob SquarePants. Op 28 oktober was Brandon Williams zijn lucht aan het even op Barnes Intermediate School in New York. Toen zag hij dat klasgenootje Jessica Pellegrino opeen aan het stikken was in een stuk appel. Ze wilde de appel wel uit haar keel verwijderen, maar het lukt haar niet. Het gevolg: ze stikte langzaam maar zeker.
Brandon zag het gebeuren en besloot om in te grijpen. Hij rende naar Jessica toe, gooide zijn armen om haar heen, en gaf haar vervolgens een zetje. Jessica spuugde het stuk appel meteen uit. Het meisje zei later dat het vel van de appel vastzat in haar keel en dat ze het stuk niet wegkreeg. Gelukkig was ze wél in staat om te gillen. Toen ze dat deed kwam de autistische Brandon in actie.
Enkele dagen later vroeg men Brandon hoe hij wist hoe de Heimlich greep werkte. Zijn antwoord?
"Dat heb ik geleerd op SpongeBob SquarePants."
Zo zie je maar weer: het kijken van cartoons kan nuttiger zijn dan de meeste ouders denken. Series als SpongeBob SquarePants zorgen er altijd voor dat de kijkers -
kinderen - iets leren. Als Brandon die serie niet regelmatig keek had hij Jessica niet kunnen helpen, waardoor ze vrijwel zeker was gestorven. En dat op zo'n ongelooflijk jonge leeftijd, omringd door weet-ik-hoeveel andere scholieren en leraren.
Uit dank voor Brandons heroïsche daad gaf zijn school onlangs een feestje in zijn eer. Hoewel de volwassenen in zijn omgeving zeggen dat hij een medaille verdient, zegt hij zelf dat - hoewel dat een grote eer zou zijn - hij daar niet persé behoefte aan heeft. Het belangrijkste is dat hij Jessica gered heeft. De rest is extra.