1. Home
  2. Arrogante staatsspoorwegen NS doen het weer, weigeren nog steeds keihard belasting te betalen

Arrogante staatsspoorwegen NS doen het weer, weigeren nog steeds keihard belasting te betalen

Geen categorie04 mei 2017, 9:00
Centen van de belastingbetaler innen is natuurlijk altijd prima, maar een eerlijk deel weer terugstorten in de staatskas? Nee, dat is een spoorbrug te ver voor onze fijne staatsspoorwegen.
De laatste jaren is de Nederlandse fiscus een stuk strenger geworden. Heb je een foutje gemaakt bij je aangifte en komt men daar jaren later achter? Terugbetalen dat verschil, en wel meteen, of je dat nou kunt of niet. Net geen recht meer op die huurtoeslag? Jammer dan! Op zich natuurlijk prima, zij het dat die harde aanpak niet altijd even consequent wordt toegepast. Onze fijne staatsspoorwegen, de NS, blijken namelijk meesters te zijn in het verzinnen van constructies waarmee ze minder belasting kunnen betalen.
En ze hebben er weer één gevonden hoor. Inmiddels is gebleken dat de NS een creatieve manier gevonden hebben om minder belasting te moeten betalen over de winsten die dochteronderneming Abellio gaat maken. Dit bedrijf, dat in het buitenland concessies probeert binnen te halen, is in Nederland geregistreerd maar betaalt hier toch nauwelijks belasting. Hoe? Heel simpel: ze maken zelf nauwelijks winst. Abellio heeft namelijk ook een tak in Ierland zitten, die daar treinen inkoopt en vervolgens verhuurt aan de afdelingen in andere landen. Uiteindelijk wordt er dus alleen in Ierland echt winst gemaakt, en strijkt de fiscus daar een aardig deel van op. En dat maakt uit, want dat deel is daar een stuk lager dan het hier zou zijn. Keiharde belastingontwijking dus.
An sich zijn dit soort constructies natuurlijk gewoon hartstikke legaal en slim om te gebruiken: het stimuleert landen met torenhoge belastingniveaus, waar Nederland natuurlijk toe behoort, om eens na te gaan denken over lagere tarieven. Prima dus als het om een onafhankelijk bedrijf gaat, maar niét bij de staatsonderneming die de NS technisch gezien nog steeds zijn. En ja, dat zijn ze, aangezien de aandelen nog steeds voor de volle 100 procent in handen zijn van de Nederlandse staat. Abellio is vervolgens weer geheel in handen van de NS, dus kan ook dat bedrijf gerust een staatsbedrijf genoemd worden. En dat kan ook niet anders, aangezien dit soort ondernemingen, in ieder geval met de huidige eisen, gewoon niet rendabel gemaakt kunnen worden. En dat betekent dat jij en ik mogen bijspringen met onze belastingscentjes, zodat iedereen 'goedkoop' door het land kan blijven reizen. Dat is al erg genoeg, maar dan zou je op zijn minst verwachten dat die belasting ook weer, in ieder geval gedeeltelijk, terugvloeit richting de staatskas. Wel zo eerlijk toch?
Nou, dat gebeurt dus niet, zoals we allemaal nu weten. Niet dat het de eerste keer is: in 2012 kwam een soortgelijke constructie al eens ter sprake, maar dat leidde kennelijk niet tot verbetering. Ik zou dan ook zeggen: als de hoge heren van de NS zich te goed voelen om netjes belasting af te dragen, dan kunnen ze vast ook wel zonder de dikke subsidies die ze nu ontvangen. Dicht met die kraan, en snel een beetje!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten