Het is vandaag zover, 'Black Friday'. Deze 'internationale koopdag' staat bekend om verschrikkelijk lage prijzen en hordes vrouwen en mannen die als een gek naar de laatste koopjes grijpen. Vanuit de Verenigde Staten is het naar het Verenigd Koninkrijk gegaan en van het Verenigd Koninkrijk wordt nu ook Nederland aangetast door deze koopmanie. Tweederde van de Nederlanders kennen het begrip nu.
Vooral de millennials weten goed wat dit evenement inhoudt en het is dan ook de groep die veelvuldig aan dit fenomeen gaat deelnemen.
De millennials, u weet wel, de groep die tegenwoordig zo antikapitalistisch is en tot op het bot 'woke' over het consumentisme. Dat blijkt allemaal wel mee te vallen blijkbaar.
De retailsector in Nederland zag het commerciële belang van het koopfestijn in en kon een oppepper heel goed gebruiken. Tijdens de economische crisis was het voor veel winkeliers kommer en kwel. Consumenten gaven bijna niks uit en de ene na de andere winkelketen ging over de kop. Een Hollandse Black Friday kon de opkrabbelende economie ondersteunen, consumenten overhalen om te kopen en de kassa's van de winkeliers spekken.
Dan blijkt het trouwens ook nog eens dat producten dagen later gewoon goedkoper zijn, of dat het maar schijn is dat er zoveel korting op een product is. Dus veel mensen trappen ook nog eens in marketingtrucs. Let dus vooral op wat u koopt en laat u niet misleiden door de hele marketing die achter dit fenomeen heerst. Bedrijven willen verkopen en u moet consumeren!
Dit lijkt wel een beetje op een links antikapitalistisch artikeltje, maar daar gaat het mij niet om. Ik ben voor de vrije markt en voor het kapitalisme. Wat mij wel tegenstaat is het maar blijven door consumeren en kopen van spullen die mensen helemaal niet nodig hebben en het slaafs achter elkaar aanlopen om die zogenaamde 'koopjes' als eerst in je handen te krijgen. Ik hoop dat we niet nog meer van dit soort typisch Amerikaanse 'feestdagen' krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=-xL8rE9DT4g