NOS Stories (op Instagram) laat zien op welke manier merkfraudeurs te werk gaan en producten verkopen. Een jongere reageert op de nepkleding en vindt het prima als mensen het kopen 'als je er maar niet stoer mee gaat doen'. Typisch: je mag natuurlijk pas stoer doen als je het volledige bedrag hebt betaald voor die Louis Vuitton tas want anders tel je niet mee. De meeste nepartikelen komen natuurlijk uit China en ondermijnen de merken die worden nagemaakt. Zo'n 2000 profielen van verkopers van nepkleding werden ondertussen verwijderd.
Instagram wordt voornamelijk gebruikt door jongeren en is een concurrent van
Facebook. In de categorie van 15 tot 19 jaar is het sociale medium zelfs
populairder dan Facebook. Alleen YouTube is populairder bij deze leeftijdsgroep. Terwijl Facebook vooral bij ouderen erg populair. In tegenstelling tot Facebook is Instagram meer gericht op het laten zien van foto's en beelden. Discussies en groepen kent men daar niet.
De FIOD heeft momenteel vijftig (!) mensen in dienst, die op kosten van de belastingbetaler de winsten van Vuitton en Gucci moeten veiligstellen, zo meldt
RTL NIeuws. De 2000 verwijderde accounts zijn slechts een klein deel van de profielen van nepkledingverkopers. Het zou om miljoenen profielen waarop nepmerken verkocht worden en dus heeft de FIOD nog wel even werk.