In ieder geval haalde hij de finishlijn. Dat is al heel wat.
De laatste Grand Prix van het jaar, die van Abu Dhabi, zit erop! Het was een mooie, spannende race, waarin de Mercedessen van
Valtteri Bottas en
Lewis Hamilton duidelijk het snelst waren. De enige vraag was, werd al snel duidelijk tijdens de race, dat één van die twee coureurs zou winnen. Aangezien Bottas vanaf pole position begon had de Fin natuurlijk het voordeel. Maar ja, Hamilton is al de wereldkampioen van dit seizoen én gewoon één van de beste coureurs
ooit. Bottas is een prima coureur hoor, maar van het kaliber Hamilton is hij natuurlijk niet. En dus léék het vooral wachten op het moment dat Hamilton zijn teamgenoot zou passeren.
Daniel Ricciardo moest na zijn eerste pitstop uit de race stappen. Hij had een hydraulisch probleem. Dat was zonde, want hij reed op dat moment op de vierde plek rond. En omdat
Kimi Raikkonen, op dat moment de vijfde coureur op de baan, lastig gevallen werd door
Max Verstappen hoefde de Australiër zich nergens zorgen om te maken; hij kon zich totaal richten op het gat met de nummer drie van dat moment,
Sebastian Vettel. De
Red Bull Racing coureur had dus uitzicht op het podium tot de technische problemen een einde aan zijn race maakten.
Ook Carlos Sainz, die tot voor kort voor
Toro Rosso reed maar overstapte naar het fabrieksteam van
Renault, kon de laatste race van het seizoen niet afmaken. Toen hij de pitstraat uitreed bleek zijn linker voorwiel niet goed vast te zitten. En dus was het einde oefening voor de jonge, getalenteerde Spanjaard.
Ondertussen reed Max Verstappen snel het gaatje dicht met Kimi Raikkonen. Na een ronde of 34 bedroeg zijn achterstand op de nummer vier van dat moment, Raikkonen, nog maar 1 seconde. Dat was opvallend omdat Raikkonens
Ferrari veel sneller is op dit circuit dan de Red Bull van Verstappen. Sebastian Vettel reed dan ook kilometers voor Verstappen. Raikkonen dus niet. Het is tekenend voor het talent van Verstappen dat hij zo dicht bij Raikkonen bleef, maar het zegt ook heel veel over Raikkonen; namelijk over zijn gebrek aan talent
of aan wilskracht en passie. In de 41 en 42e ronde leek het erop dat Max Raikkonen zou inhalen. Maar toen kwamen ze achter een paar achterblijvers terecht. Deen Kevin Magnussen liet Raikkonen langs... maar gooide de deur vervolgens dicht voor Verstappen. Die vloog van rechts naar links en van links naar rechts over de baan om duidelijk te maken aan Magnussen dat hij aan de kant moest, maar toen die dat deed was het veel te laat: het gat tussen Max en Raikkonen was toen 2,6 seconde. De Nederlander verloor dus 1,6 seconde door Magnussen.
Ondertussen, in ronde 45, was het nog steeds Bottas die aan de leiding reed. Hamilton bleef dichtbij zijn teamgenoot, maar kon hem niet inhalen. Vettel reed daar op grote achterstand achter. De Duitser, die lange tijd dacht dat hij dit jaar wellicht wereldkampioen kon worden, moest dus weer zijn meerdere erkennen in de twee coureurs van
Mercedes.
Een Duitser die van een Duits team verliest. Ironisch.
In de laatste rondes van de race veranderde er verder niets meer aan de stand. Max kwam nog wel in de buurt van Raikkonen, maar kon hem niet inhalen. Hamilton liet het gat met Bottas oplopen tot een seconde of vijf. Vettel maakte geen fouten maar kon niet dichter bij Hamilton komen.
En dus boekte Bottas de derde zege uit zijn carriere. Hamilton werd tweede, het podium wel vol gemaakt door Vettel. Raikkonen eindigde vierde en onze eigen Max Verstappen als vijfde. Een prima resultaat omdat er niets meer inzat. Max haalde het maximale uit zichzelf én zijn bolide. Dat is altijd een topprestatie.