In deze dagen voor de Kerst draait de economie op volle toeren. Veel bedrijven zijn ontzettend druk om alle orders op tijd af te krijgen. In veel branches gaat het beter dan het in jaren is geweest. Dit betekent ook dat er veel facturen worden verstuurd. Veel ondernemers worstelen met het betaald krijgen van de facturen. Daarom geven we zeven tips om facturen sneller betaald te krijgen.
Tip 1: Zorg voor een duidelijke factuur
Een factuur is de gegevensdrager van de orderafhandeling, inclusief betaling. Een aantal gegevens moeten op de factuur worden vermeld. Het is logisch dat er een klantnaam, factuurdatum, factuurnummer, een bedrag en de btw op staan. Maar staat er ook op wat de uiterste betaaldatum is? En staan je rekeningnummer en betalingsreferentie duidelijk zichtbaar op de factuur? Hoe minder een klant hoeft te zoeken naar gegevens, hoe eenvoudiger het voor hem/haar is om snel te betalen.
Tip 2: Hanteer een strikte betalingstermijn
Een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum is een veelgebruikte termijn. Maar 14 dagen na factuurdatum is ook gebruikelijk, met name voor de particuliere markt. Het is belangrijk dat je een keuze maakt en dat je daar strikt mee omgaat. Is een factuur niet betaald wanneer de betalingstermijn is verstreken? Dan moet de klant hierover worden benaderd.
Tip 3: Neem snel contact op bij niet-betalen
Het is van belang dat een klant snel wordt benaderd wanneer de betalingstermijn is verstreken. Het onderwerp van de opdracht is dan nog beter te herinneren dan wanneer de weken verstrijken. Daarnaast kan het zijn dat de klant je factuur over het hoofd heeft gezien. Dan kun je met één telefoongesprek al een betaling ontvangen.
Tip 4: Blijf in gesprek met de klant
Een nieuwe klant is altijd goed. Bespreek vooraf met de klant wat je betalingstermijn is. Wanneer je vooraf duidelijkheid geeft, is het geen verrassing als je achteraf consequent achter je facturen aanbelt. Betaalt een klant slecht, bespreek dit dan met de klant zelf. Het is goed om de reden te weten en wellicht kun je met de klant meedenken.
Tip 5: Bespreek een betalingsvoorstel
Als een klant na meerdere herinneringen nog niet betaald, hoef je niet direct een deurwaarder te sturen. Als een klant eerlijk aangeeft dat er een financieel probleem is, kun je een betalingsvoorstel doen. Bijvoorbeeld een maandelijks bedrag totdat de volledige som is betaald.
Tip 6: Hanteer een leveringsstop
In geval van herhaalaankopen, is een leveringsstop effectief. Een klant ontvangt geen nieuwe order voordat de oude is betaald. Het nadeel kan zijn dat je klant naar je concurrent gaat. Dit is uiteraard afhankelijk van het soort product dat je levert. Maar een leveringsstop kan een goede stimulans zijn voor klanten om te betalen.
Tip 7: Incassobureau als laatste redmiddel
Een incassobureau inschakelen is toch wel het laatste middel wat je moet inzetten. Een incassobureau gaat namelijk een betaling afdwingen. En daar maak je meestal geen vrienden mee. Het voordeel van een incassobureau is wel dat zij jouw veel moeite en tijd kunnen besparen. Zoek daarom naar de balans tussen de klantwaarde en je eigen kostbare tijd.
Een factuur sneller betaald krijgen, begint met een goede factuur. Daarnaast is het belangrijk dat je niet eenzijdig handelt. Overleg bij betalingsproblemen met je debiteuren. Ga pas over naar extremere maatregelen als diplomatie niet meer werkt. Of wanneer dit jouw teveel tijd kost.