Het zijn uitstekende tijden om
schoenen te verkopen, zo blijkt uit vooruitzichten van branche-organisatie Inretail. Voor 2017 wordt verwacht dat een omzetstijging van 2% gerealiseerd zou moeten kunnen worden. Dat optimisme over de schoenenbranche leeft overigens in heel Nederland: ook andere bedrijfstakken zullen er dit jaar vermoedelijk flink op vooruit gaan.
De oorzaak van die aangename groei is gelegen in een aantal factoren, zo legt Dave Quadvlieg van Inretail uit, die allereerst opmerkt dat de afgelopen jaren een hoop schoenenwinkels juist failliet zijn gegaan. Maar aan dat negatieve nieuws zit ook een positieve kant: “Het is wrang, maar het geeft degenen die overleven lucht en ruimte om te ondernemen en de klanten op maat te bedienen.”
En juist degenen die de moeilijke jaren overleefd hebben, zijn nu bij uitstek goed uitgerust om in 2017 hun slag te slaan. Zij hebben het lef en de creativiteit die nodig zijn om onderscheidend genoeg te zijn om ook in het aankomende jaar de strijd om de klant te winnen, aldus Quadvlieg. Combineer dat met een economische groei die Nederlanders voorziet van meer bestedingsruimte, en je hebt het recept voor een goed jaar te pakken.
Ook zijn er enkele trends die zorgen dat schoenenwinkels beter uitgerust zijn op de wensen van de klant en dus meer kunnen verkopen: zogenaamde pasvormschoenwinkels spelen in op de vergrijzing, terwijl de aandacht voor gezond leven de vraag naar gespecialiseerde sportschoenen opstuwt.
De goede voorspellingen voor 2017 komen overigens niet als een verrassing. Zij volgen namelijk op de resultaten voor het laatste kwartaal van 2016, die buitengewoon goed te noemen zijn. In die laatste maanden werd een omzetgroei van 7,6% genoteerd, met een uitschieter bij de kinderschoenen: daarvan werden er in het laatste kwartaal maar liefst 11,8% meer verkocht.